Magnolia (1999)

“Magnolia” je jedan od onih filmova koji publiku apsolutno deli u njegovom shvatanju i tumačenju. Jedni vide ovo ostvarenje kao izuzetno kreativnim i provokativnim komadom moderne kinematografije, koje odbacuje standardne kliše formule i pruža sasvim novu tehniku izražavanja osećanja, dok ga drugi smatraju pretencioznim i besmislenim.

Ne mogu nikako predvideti kojoj od ove dve grupe možete pripadati, pa ću se truditi da istaknem svoje subjektivne stavove. Reditelja i scenaristu ovog filma, Pola Tomasa Andersona (Paul_Thomas_Anderson) treba pohvaliti na relativno originalnom pristupu i stvaralaštvu čiji se osnovni koncept jedino može videti u ranom stvaralaštvu Roberta Altmana (Robert_Altman). Baš kao i Altman, Anderson nam daje veliki spektar jedva povezanih priča i likova koje se u svega par navrata preklapaju i to pod načelom glavne teme filma i par pitanja kojima se celokupan projekat bavi.

Andersonov cilj je da kroz ovaj projekat prezentuje i istraži sve ono što stoji pod terminom oproštaj i kakvu ulogu igra u iskupljenju za kojim većina kroz tok života traga. U ovom filmu, likovi koji umiru pokušavaju da ostvare neko razumevanje i mir sa svojim voljenima koje će uskoro napustiti, dok ostali otuđeni likovi pokušavaju da ostvare i iskupe svoje postupke kako bi opet osetili konekciju sa živim i normalnim ljudima. U ovom filmu ima zaista veliki broj kompleksih aktera, koji se služe raznim fasadama, počevši od tinejdžera pa do šezdesetogišnjaka.

Problem ovog projekta kod većine posmatrača će biti u tome što je ovo više umetnički film, ne poseduje komercijalan tempo i narativ, imajući u sebi zaista dosta priča koje su smeštene u ostvarenju koje traje preko tri sata. Posebno treba napomenuti i kontroverzni završetak, koji će sigurno uticati na odluku i finalni sud većine o celokupnom projektu. Gluma u filmu je apsolutno sjajna, ne bih posebno da izdvajam aktere pošto ih zbilja ima jako mnogo. “Magnolia” je film koji definitivno zahteva višestruko gledanje da bih se u potpunosti razumela njegova dubina, simbolizam i sociološka pitanja koja podiže. Smatram da ovaj film svi trebaju da pogledaju, zbilja je poseban.

Ocena: 8/10

Leave a Reply

16 Comments

  1. Eh da si ovo napisao pre ne vise od 5 dana…bio na tv-u, video sam najavu i cinilo mi se 'nezanimljivo'. Inace volim/cenim ovakve stvari, ali se ne upustam mnogo u istrazivanje, vec idem na preporuku. Sada cu iz inata sebi da ga kopam po webu.

  2. Moj ''najomiljeniji od svih omiljenih filmova''. Mogao si još da se raspišeš.

    • Trudim se da mi recenzije bude sažete, pošto većina ljudi, koliko sam ja provalio, nemaju baš strpljenja da čitaju velike tekstove, već ih samo skeniraju za ključne faktore.

  3. Uh, meni "Magnolia" nikako nije legla, ali nikako… Skapirala sam je kao prenabudženu priču, sa tempom koji mi uopšte ne odgovara… Mada računam da je nisam gledala u pravom trenutku, pošto sam bila "naježena" i nisam imala strpljenja da pustim da se priča ispriča sama od sebe. Možda joj dam šansu još koji put… kada budem imala 3 i kusur sata svog života viška. 🙂 Recimo, neki avionski let preko Atlantika. 🙂

    • Idealno za tako nešto definitivno. Čudno mi je da ti se ne dopada, pošto koliko te "poznajem", nekako mi ide u tvoju zbirku. 🙂 Možda stvarno treba da mu daš još jednu šansu. 🙂

      • Eto, sada znam šta ću raditi kada budem letela za NY jednog dana. 🙂
        U stvari, ruku na srce, ja u startu imam hejtić za svaki film u kojem se pojavljuje Tom Kruz. Čak ni Rain Man ne mogu da cenim zbog tog svilenog fićfirića. Zapravo, od cele glumačke ekipe u Magnoliji, jedino cenim W.H. Macey-a i P.S. Hoffmana.
        PS http://www.youtube.com/watch?v=Ue5_jkyxrIk 😀

  4. Siobhan, Kruza ne mogu ni ja, ali ovde je genijalan, to je uloga za njega, životno delo. Tj, ja kontam da je on stvarno takav film, tako da mu je ovaj kasting uboden 🙂

  5. Uros

    Tezak film…Ne verujem da je nekoga ostavio ravnodusnim, a da li se film generalno svidja ljudima..Mislim da je 50/50..Razolg tome je pretpostavljam pre svega njegov ne dinamican tempo i kadrovi koji svojim kratkim rezovima prate glumca/e(za nekoga je to masterpiece, dok se mnogima to jednostavno nece dopasti, jer su navikli na nesto sasvim drugo, a ljudi se tesko odricu standardnih klise formi)..Elem, ja sam hteo Vas Gorane nesto da upitam u vezi filma, jer imam neke nedoumice..Sta mislite da vremenska prognoza pretstavlja koja se u vise navrata pominje u filmu, i jos ne jasnija(makar meni) kisa zaba..Sta bi to trebalo da predstavlja?! Unapred zahvalan…

  6. Miloš

    Već neko vreme čitam ovaj blog i ovaj "review" me je naterao da ostavim komentar, kako za film, tako i za blog kao takav.
    Ono što mi se prvo nameće je to da u stvari, u malom broju kritika zatvoriš ceo krug elaboracije filma. Negde počneš, ali ne završiš, negde završiš bez ikakve suštinske analize onoga što si video u filmu, a negde samo preletiš preko suštine i na kraju daš "ovlaž" finalnu ocenu. Ako uzmemo za primer ovaj (po meni izizetan film), Ti nisi ni zagrebao ispod velike slojevitosti koje likovi i priča nose. Ono što je ovoj recenziji nosi klicu suštine, Tebi čini manje od trećine onoga što je napisano. Nije mi jasno ni zašto, a verujem da je to moguće, ne posvetiš recenziji filma više vremena uz ozbiljniji pristup i poradiš na kvalitetu ovog bloga, nego neretko, za filmove koji to nisu zaslužili, ostaviš recenziju, koju mislim da nisi pisao duže od 15 minuta?
    Ako ijedan film u protekloj deceniji zaslužuje detaljnu razradu i prikaz Tvoje percepcije, onda je to definitivno ovaj film. Npr. barem likovi Tom Kruza i Džilijen Mur nose ogromnu dozu slojevitosti i doista se preko njihove kompleksnosti ne može tek tako proleteti.
    Takođe, nije mi jasno potenciranje kako film jeste/nije spor, pošto se vodim logikom da i pišeš iz razloga što film ne smatraš dobrom koje samo služi za konzumaciju, već i za dublju eventualnu korelaciju gledaoca i filma. Opet, nisi ti Dubravka Lakić pa da moraš gledati svako slovo u "Politici" da bi se uklopio u format strane, te stoga mislim da istinski trebaš više sebe uložiti ne bi li i oni koji ovo čitaju Tebe shvatili.
    Nešto što primetim je ponekad i poveća sličnost s kritikama Roger Ebert-a, naročito u onim delovima koje zahtevaju ozbiljno sažimanje kompleksne poruke stvaraoca filma, možda ovde i grešim, ne iznosim ovo kao aksiom.

    Naravno, za kraj, staviću link recenzije Roger Ebert-a za ovaj film, koji je u njegovoj listi "The Greatest Films" s ciljem da i drugi čitaoci sajta vide kako pišu oni "kojima je to hleb". http://rogerebert.suntimes.com/apps/pbcs.dll/arti

    Nadam se da neće biti previše negativnih reakcija na ovo što sam napisao, jer je i meni cilj da dam svoj doprinos poboljšanju kvaliteta ovog bloga.

    Svako dobro Vam svima želim!

  7. Saša V.

    Vrhunski film, gluma maestralna – bez greške! Tri sata proleti, majstorski!

  8. Pingback: Kakav je film? » The Master (2012)

  9. Vic_Mackey

    Pogledao sam sinoc film i svideo mi se posto sam veliki ljubitelj filmova gde se preplice vise razlicitih, ali povezanih prica. Uros je gore postavio pitanje za vremenesku prognozu i zabe, a i meni su te dve stvari ostale nejasne pa ako moze neko da na prosvetli? 🙂

  10. Luka

    Neobjasnjivo mi se svideo film 🙂

  11. Pingback: Kakav je film? » Inherent Vice (2014)

Next ArticleHappiness (1998)