El_Topo_poster

El Topo (1970)

“El Topo” je film kontroverznog reditelja i scenariste Alehandra Jodorovskog (Alejandro_Jodorowski) čija dela se karakterišu religijskim, verskim i okultnim simbolizmima, punim raznih alegorija koje nisu baš lake za tumačenje. “El Topo” je možda najpoznatiji film ovog reditelja, i baš kao sva njegova druga ostvarenja, on predstavlja nasilan, brutalan, mističan, komplikovan i u većinskom delu nejasan, ali svakako na kraju fantastičan i briljantan film pun alegorija.

Ovo bizarno ostvarenje preliveno simbolizmom prati kauboja odevenog u crno po imenu El Topo, koji traga za osvetom nešto nalik Bogu u starom testamentu. El Topo, koji za sebe tvrdi da jeste Bog, zajedno sa svojim sinom jaše kroz mistične i simbolične predele u stilu klasičnih vestern filmova, ali u ovom slučaju ispraćenih raznim simbolizmima na istočnjačku religijsku kulturu. Na njegovom putu on dolazi u gradić gde su sedam bandita masakrirali stanovnike, i on uzima na sebe da se u ime stradalih se osveti ovim kriminalcima, uzevši na kraju Maru, ženu vođe bande, kao svoju. El Topo zbog svojih dela je viđen kao spasitelj potlačenih i zaklinje se da će iskopati tunel kroz stenu kako bi bogalji mogli slobodno da žive i među normalnim ljudima.

Iako ovo zbilja zvuči konfuzno i bizarno, “El Topo” je vizuelno prelep film ispunjen raznim nasilnim, uznemiravajućim i simboličnim sekvencama koje sigurno niste imali ranije prilike da vidite nikada na filmu. Ono što je neophodno za znati jeste da ovaj film u potpunosti verovatno niko ne razume sem samog reditelja, tako da se ne treba ni truditi da se pronađe univerzalni utisak već jednostavno da oformite sopstvenu impresiju jer simbolika u ovom ostvarenju upravo to i dozvoljava.

Narativ filma je takav da se projekat može podeliti u apsolutno dva nezavisna filma. Prvo deo filma se karakteriše kao neka Felinijeva (Federico_Fellini) interpretacija špageti vesterna, dok drugi deo sa sasvim drugačijim ritmom predstavlja lavinu simbolizma i alegorija na Novi testament. Jodorovski ne poštuje strukturološki koncept filma (pogotovo u trećem činu), već kroz nekolicinu likova pokušava da prikaže omaž iskočnjačkoj religijskoj kulturi.

“El Topo” je kultno i bitno ostvarenje, podržano od strane ljudi kao što su Džek Nikolson (Jack_Nicholson), Džon Lenon (John_Lennon), Denis Hoper (Dennis_Hopper), Piter Gabriel (Peter_Gabriel). Zbilja težak, ali izuzetno kvalitetan eksperimentalni film.

Ocena: 8/10

Leave a Reply

3 Comments

  1. Quesheii

    Pozdrav!
    Prije svega moje iskrene pohvale na blogu.Svidja mi se izbor filmova i nacin na koji radis recenzije.
    Kako sam se uvjerio se i moja misljenja i utisci uveliko poklapaju sa tvojim, sad mi je lakse povjerovati da vrijedi pogledati neki film koji bas i nisam imao namjeru pogledati.
    Jedina stvar na kojoj bi mogao poraditi je pretrayivac po vise kategorija.Neznam koliko ti je to sada izvodivo ali bi bilo korisno.
    Sto se tice ovog filma ja kao veliki ljubitelj djela Alejandra Jodorowskog bi mu dodao jos jednu ocjenu mada je to manje-vise vazno, Bitno je da ovakvi filmovi postoje i da otkrivaju sve aspekte kojima nas jedan film moze pobuditi i da nije potreban 3D da bi jedan film bio visedimenzionalan.
    Poz!

Next ArticlePotomci - The Descendants (2011)