Apocalypto (2006)

Mel Gibson (Mel Gibson), voleli ga ili ne, je svakako besprekorno interesantna ličnost. Iako ni u kakvom slučaju ne treba tolerisati i promovisati rasnu, nacionalnu i religijsku mržnju, opet sa druge strane, osporiti talenat jednog ovakvo izvanrednog umetnika zbog privatnih razloga je svakako podjednako glupo i sramotno. Gibson, iako izuzetno nestabilna i često nepromišljena ličnost, u sferi svoga poslovanja, pogotovo u ulozi reditelja, zaslužuje veliko poštovanje i priznanje od svih filmskih profesionalaca. Gibson sa svojim filmovima nastavlja da upoznaje zapadnjačku publiku sa istorijom i kulturom drugih naroda bez straha da se koristi originalnim jezikom i predstavi priču bez ikakvih standardnih Holivudskih klišea. Ako ni zbog čega drugog, zbog ovoga zaslužuje svakako poštovanje.

U ovom ostvarenju Gibson se bavi Majama (Maya), drevnim narodom sa besprekorno interesantnom kulturom koji je živeo na regiji koja je obuhvatala južni deo Meksika i severnu oblast Centralne Amerike.  Priča filma je vanvremenska i može se prilagoditi svakoj kulturi i društvu koje je ostavilo neke tragove na ovoj planeti.  Jaguarova šapa, mladić koji je prisilno uključen u događaje koje u potpunosti ne razume i ne može da kontroliše, uz malo sreće uspeo je da predvidi napad nepoznatih ratnika na njegovo selo. Nekoliko sekundi pred sam napad nepoznatih tirana koji su došli da pljačkaju, kolju i pokupe robove, Jaguarova šapa u poslednji čas pre nego što je odveden u zatočeništvo uspeva da sakrije svoju porodicu i tako ih spase nepoznate, ali sigurno neprijatne sudbine.  Putujući zajedno sa mladićem koji ne zna šta ga očekuje, mi kroz oči Jaguarove šape upoznajemo se sa kulturološki bogatim, ali isto tako i vrlo brutalnim svetom u jednoj izuzetno napetoj i uzbudljivoj avanturi.

Scenario je izvanredan i maestralno je adaptiran u film. Koristeći drevni jezik Maja i neafirmisane glumce indijanskog porekla, Gibson zaista daje nekoliko dodatnih nivoa ovoj spektakularnoj i izuzetno uzbudljivoj istorijskoj avanturi, predstavljajući je na jedan vrlo autentičan način. Iako se podigla velika galama kako je “Apocalypto” još jedan u nizu Gibsonovih filmova koji je istorijski netačan, mislim da ne treba nešto previše obraćati pažnju na ovakve izjave jer smatram da nisu od krucijalne važnosti da bi se uživalo u ovom ostvarenju. Čitajući po forumima, veliki broj ljudi pod “istorijski netačnim” segmentom navodi fantastičnu i izuzetno detaljisanu scenu žrtvovanja. Da, slažem se, ovakav princip žrtvovanja više je karakterističan za Asteke, ali svakako treba napomenuti da su žrtve bogovima prinosili svi narodi Mesoameričkih civilizacija, tako da ne vidim potrebu oko preteranog isticanja ove informacije, osim ako niste istoričar i ne očekujete da vidite dokumentarac koji bi se puštao na History televizijskom kanalu. Veliki deo publike apsolutno nema nikakve informacije o ovim narodima, tako da se ne bih nešto preterano udubljivao u ovako sitno detaljisanje.

Gibsonov fokus nije bio na izlaganju istorijske lekcije već na prezentovanju mistične, uzbudljive i brutalne priče u do sada još ne istraženom okruženju. Za mene je “Apocalypto” ništa manje od remek-dela i zasigurno ostvarenje koje ću godinama držati u svojoj top 10 listi najboljih filmova koje sam imao priliku do sada u životu da pogledam. Spektakularna, izuzetno detaljisana i neverovatno uzbudljiva avantura u do sada još ne eksploatisanom okruženju, nudi vanvremensku borbu između dobra i zla u kojoj nevini bivaju potopljeni u moru uzaludno prolivene krvi.

Ocena: 10/10

TAGOVI:

OSTAVI KOMENTAR, ULEPŠAJ MI DAN

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ulogovan kao . Izloguj se?

19 Comments

  1. Nikola

    film kao film,jeste odlican,zajedno sa scenarijem i svemu ostalom..
    za razliku od dzolijeve koja namerno iznosi one brojke i "cinjenice" u filmu i tim pretenduje da opise istoriju kroz "istinite dogadjaje", u ovom filmu gibson nije iznosio nijedan istorijski podatak, nego se fokusirao na pricu i film sto je za svaku pohvalu, tako da price o "istorijski netacnim" informacijama padaju u vodu u ovom slucaju..
    mada jeste malo "prenapucan" film..u holivud fazonu (necu da kazem koje scene da ne bude spoil)..tako da ja bi mu dao 8/10…

  2. Milos

    E vala,sad ga pretera da je u top 10 najboljih filmova…Al dobro,ukusi su razliciti…:)

  3. uros

    Cista 10-ka!! Jedan od retkih koji me je terao da iz petnih zila navijam za glavnog aktera do poslednjeg trenutka filma…

  4. HB3l1

    Jedan od najboljih filmova ikad, kako mi je drago sto se odradili recenziju!!!

  5. petar

    U potpunosti se slazem sa tvojom recenzijom, remek djelo sta drugo reci.

  6. mican

    Vanvremenski film sa vanvremenskom porukom. Briljantno…

  7. Ajkula09

    Kad si već spomenuo top 10 listu, mogao bi i da je odradiš, to bi bilo odlično.

  8. lahesa

    Ja sam sad potpuno zbunjena. Nacin zrtvovanja, kako su svestenici injihov vladar bili oboceni i kako je na kraju nestala ta civilizacija odgovara u potpunosti opisu Acteka. Ja sam bila ubedjena da je rec o njima.

  9. nikstev

    Kao i Klint Istvud, Gibson je bolji režiser nego glumac, ali za razliku od besprekorno uzornog "prljavog Harija", Mel je osoba krajnje problematičnih pogleda na svet…Sve to ne bi bilo ništa strašno, da svoje stavove posredno i neposredno ne projektuje na svoje filmove,Tehnički savršeni, zanatski majstorski, opet problematični po stavovima koje iznose…O tome možete razgovarati sa Englezima o ličnosti Vilijama Volasa, sa Jevrejima o njihovoj ulozi u pogubljenju politički opasne ličnosti u jednom periodu istorije ili sa stanovnicima Centralne Amerike o njihovom kulturnom nasleđu koje podrazumeva brutalno čupanje srca iz grudnog koša karakteristično za neke sasvim druge narode.Današnjoj publlici ovakvi filmovi postaju činjenice, tako da Gibson sa stanovišta lične odgovornosti snosi dobar deo iste za iskrivljivanje istorije.Situacija je gora jer su u pitanju jako dobri filmovi i samim tim jako uverljivi…Ako je do ličnog stava i umetničke slobode super, ali mislim da Mel ima drugačiju ideju…To i pokazuje svojim javnim ispadima.Da ne bude zabune, ovo je i jedan od mojih omiljenih filmova, ali treba biti realan i objektivan…

    • Doc

      A za koje to narode je karakteristicno cupanje srcai z grudi?

      • nikstev

        Za Asteke, dok za Maje o kojima je u filmu reč, to nije…

  10. bojan

    Sve je receno sto se trebalo reci o ovome filmu.Cista 10!

  11. Anonimus

    Za mene je “Apocalypto” ništa manje od remek-dela

    Ništa ne bih da dodajem….

  12. ivan 69

    ovaj film sam gledao ni sam neznam koliko puta i mogu reći pravo remek djelo.

  13. marina

    samo jedna stvar o 'realnosti' ovog filma: civilizacija maja je procvat dozivela u XX veku i posle toga je zamrla. na kraju filma se vide spanske galije koje u ameriku dolaze uveliko posle XVI veka. to bi bilo kao kada bi se na kraju maricke bitke pojavio pancer tenk 😛
    mada, verujem da je to sve deo velike gibsonove opsesije hriscanstvom – varvarskom narodu na kraju stize svetlost hriscanstva da ga spase iz prokletstva. tehnicka savrsenost je slabo opravdanje za ruzno nametanje ideologije i nepostovanje istorijskih cinjenica.

    • ivan_kuzelj

      Prvo – nadam se da ti si nenamerno pogresila vek u kojem su Maje imale svoj vrhunac, posto je XX 20. 😀 A Drugo, ozbiljnije, ono sto kazes za Gibsonovu opsesiju hriscanstvom. Da, on jeste veliki vernik, to sam video na vise mesta da bas licno on to istice (a i znamo svi za njegov navodni antisemitizam), ali mislim da u ovom slucaju tom poslednjom scenom zeli da prikaze bas suprotno od toga sto ti kazes (varvarskom narodu na kraju stize svetlost hriscanstva da ga spase iz prokletstva), jer je opste poznato sta je ta "svetlost" donela Majama i ostalim americkim civilizacijama. Mislim da je on bas nagovestio taj horor, jer Jaguarova sapa, videvsi brodove, naslucuje opasnost i zenu i decu vodi duboko u sumu, sto dalje od spanskih "prosvetitelja"… Pozz 🙂

  14. vesko

    ne volim bas ovakvu vrstu filmova meni nije nesto posebno

  15. vaske

    vrhunski film….ono što najviše impresionira u njemu je dinamika koja je jednostavno fascinantna