To Rome with Love (2012)

Zar opet? – Posle Barselone i Pariza stradao je i Rim. Pojava zvana Vudi Alen (Woody Allen) ne prestaje da snima filmove o metropolama starog kontinenta, trivijalizujuću evropsku kulturu i portretirajući njene narode na jedan nipodaštavajući način. Nekada zaista originalna formula njegovih filmova, koja se skoro nikada nije  menajla, ovog puta pokazuje svu svoju manjkavost. Standardna situacija-svi likovi zapadaju u iznenadno nerealnu problematiku, te morate jako da se potrudite da bi poverovali.

”To Rome with Love” nudi već toliko puta viđeni SAD kliše- Amerikanci koji traže sebe putujući po Evropi, stari kontinent služi kao neka vrsta životne instance koju treba da prevaziđu kako bi mogli da shvate koliko im je ustvari dobro u svakodnevnom životu. Nekoliko paralelnih priča posetilaca i stanovnika večnog grada. Američka turistkinja dočekuje roditelje kako bi ih upoznala sa svojim novim dečkom Italijanom, kancelarijski  radnik  koji iskače iz svog banalnog života iznenada postajući poznata ličnost.  Par  upada u lanac nesporazuma u koji  se uključuje prostitutka i filmska zvezda. Imamo još i studenta arhitekture, u ljubavnoj nedoumici, koji sreće poznatog arhitektu.

Glumačka ekipa je takva da vas ubedi da filmu date šansu, iako bi trebalo da ste poučeni iskustvom prethodih godina. Tu su Alek Boldvin (Alec Baldwin), Roberto Benini (Roberto Benigni), Elen Pejdž (Ellen Page), Džudi Dejvis (Judy Davis), Penelope Kruz (Penélope Cruz), Džesi Ajzenberg (Jesse Eisenberg) pa i sam Vudi Alen koji  daje sebi ulogu u sopstvenom filmu,  posle skoro šest godina. Uradio je sa Ajzenbergom nešto  slično kao sa Ovenom Vilsonom (Owen_Wilson) u ”Midnight in Paris”- stvorio neurotičan  lik sa upadljivom gestikulacijom rukama i prenaglašenom mimikom što je  jasna projekcija Alenovog  glumačkog stila.

Dve su pozitivne stvari kod ”To Rome with Love”, vizuelne doduše. Prva je zanosna Penelope Kruz, u ulozi prostitutke, ne možete da skinete pogled sa nje. Drugi je sam Rim, direktor fotografje Darius Kondži prelepo hvata delove, kulturološki možda i najbogatijeg grada Evrope. Istina je kako u Vudi Alenovom filmu nećemo videti ništa  što ne bismo mogli naći u brošuri bilo koje turističke agencije, činjenica je da bi prelaz sa jednog na drugi trg i komercijalnije delove Rima  možda nekima moglo da bude dovoljno da izdrže ovu skoro dvosatnu torturu protkanu  banalnim  dijalozima kojima se ,pomoću trivijalizacije, teži  prirodnosti.

Ništa novo, sve je po starom. Evropljani su oslikani kao neartikulisana sorta dok su jadni amerikanci izgubljeni i zbunjeni, bez ijednog Mekdonaldsa da im posluži kao orijentir. Vudi Alen svake godine snimi bar jedan film, iskreno se nadam da će se radom na sledećem projektu vratiti u domicil.

Ocena:  3/10

autor recenzije: Bojan Gačić

TAGOVI:

OSTAVI KOMENTAR, ULEPŠAJ MI DAN

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ulogovan kao . Izloguj se?

21 Comments

  1. Mario

    Poslednjih nekoliko filmova koje je snimio Woody Allen mi prijaju na isti način. Mogu bez razmišljanja da ih pogledam jer znam da me čeka prijatan, lep film sa interesantnom pričom i dobrom glumom. To Rome with Love je upadljivo ispod proseka, ali i dalje veoma interesantan i prijatan film za gledanje. Od mene 7/10

    • Bojan Gačić

      Ako ti ne vidiš razlike u kvalitetu između novijih i starijih njegovih filmova(tipa Hannah and her sisters i Annie Hall) onda je svaka vrsta diskusije sa tobom bespredmetna. Očigledno unapred daješ visoku ocenu filmu pre nego što ga pogledaš, ne vidim kako je to ''pravi način za kapiranje''.

      • Mario

        Ono što je očigledno je da ti imaš problem sa određenim tipovima filma i nekim autorima. Ne znam odkud ti ideja da ocenjujem filmove pre nego što ih pogledam.

        • Bojan Gačić

          Nemam ja nikakv problem, cenim njegove starije radove, neki čak spadaju u moje omiljene filmove. Stoga smatram da je ovo ne malo nego previše ispod njegovog proseka.

  2. Naravno da ne mogu da se porede sa njegovim starijim filmovima, ali meni su i ovi novi simpaticni da odgledam. Kao sto je rekao Mario, znam da me ceka bar prijatan film. Od ovih poslednjih nekoliko, mislim da mi je ovaj najlosiji, ali opet 🙂
    Ja bih mu dala 6/10

  3. hodoljub

    Dobro, da nisi malo pregrub? Priznajem, nisam gledao ovaj film 🙂 Ali zadnja dva su mi se veoma svidjela. Zar taj kliše (Amerikanci u Evropi) nije možda i autoironijska distanca? Kao što radi sa neurotičnim glumcima gdje je jasno kao na dlanu da se sprda na svoj račun.

    Mislim da je ta 'trivijalizacija evropske kulture' kako si je nazvao, nužna, jer ipak se tu radi o Amerikancima i njihovim pričama, a za njih je Evropa gotovo uvijek ono mjesto 'where they speak french'.

    Podvlačim, nisam gledao film, ali iz iskustva gledanja prethodnjih njegovih filmova, mislim je ključ u toj srpdnji na račun Amerike i Amerikanaca, koja je ujedno i prihvatanje te i takve Amerike.

  4. Bojan Gačić

    Znači već dvesta godina se sprda na svoj račun? Njegov svaki noviji film je identičan: nesporazum- neprirodno banalni dijalozi-još nesporazuma- zbunjenost itd….. Malo previše on tu trivijalizuje, jel mora baš svaki poznatiji evropski grad da se ''obradi'', šta je sledeće…….Berlin, Moskva……? uvek su tu Amerikanci jako fini a Evropljani jako divlji.

  5. Tyler Durden

    Dobro, bar su ljudi prerasli one komentare tipa "Meni je film dobar, kako vama nije" ili "Meni film sranje, kako vama dobar", pa bar daju neki argument.. Volim kvalitetne rezisere (rani Fincer, Koeni, Tarantino), i nikad nisam shvatao Vudi Alena u potpunosti.. Pa cak mi ni Annie Hall nije tako dobra, mozda je bila revolucionarna kao rom-kom 70-ih, ali posto sam je gledao prvi put skoro, na mene nije ostavila utisak.. Ovaj film, kao i Midnight in Paris, Tall Dark Stranger, su samo lepe razglednice.. Njegov jedini dobar mi je Whatever Works sa Larry Davidom, jer nije bas poznat, a i Match Point mi je ok.. A sto se tice toga da obradjuje evropske metropole, pa mozda dodje i u Beograd (ili nas Novi Sad) 😀

    • I to što kažeš. Napokon smo naučili da razgovaramo, konstruktivno diskutujemo i razmenjujemo viđenja i utiske. 🙂

  6. Sasha

    Ju ju ju,ja zaista ne znam da li ovo vredi komentarisati? Vidi ovako decko,nemoj da ispadne da ja samo pljujem tvoje recenzije,evo sad sam procitao neke novije i super su,ali ovo….ja stv ne znam…evo probacu da budem fin i kulturan i ako bi posle ovakvih uvreda na racun Woodija treba da popizdim.Postavicu ti par pitanja.Tb ovaj film ima ocenu 3/10,a u ovom filmu nema nijedna jedina psovka,vec sve cista lepota (za koju smatram i da treba da bude u filmovima),znaci ovaj LEP film,ne preterano filozofski,bez neke preterane akcije i skukoba,film koji ima jednu simpa radnju (kao i Ponoc u Parizu,i Vicki Kristina Barcelona) koju svi mogu da gledaju bez gadjenja (znaci i majka i cerka zajedno,npr),pritom fantasticno oslikava nasu Evropu (a ne ponizava je kao vecina Holivudskih mangupa kad krenu da prave price o tome kako samo u evropi postoji mafija,trgovina belim robljen i slicno,a kako su oni Ameri super),prikazuje svima toplotu jedne stare nacije,i kroz sve to provuce simpa pricu,sa fantasticnim glumcima,fantasticnom fotografijom,muzikom,i svim tim tehnicko-estetskim elementima (kostimi,scenografija,fotografija,…) i ti tom filmu das tako nisku ocenu,a tamo nekim filmovima u kojima ne moze da prodje dijalog bez psovanja dajes ocene 10/10 ili priblizne?! Izvini,u cemu je finta tu? Jel filmovi moraju da budu samo akcije,pune psovanja i slicnih budalastina? Zar nije lepo imati jedan ovakav film (koji je u istom nivou kao i Ponoc u Parizu i Ljubav u Barseloni) koji svi ali bas svi mogu da gledaju i da posle gledanja i filma ne osecaju potrebu da psuju,da mrze neku odredjenu grupaciju ljudi koja je u filmu na strani antagoniste?I poslednje pitanje,kako mozes da pricas takve bljuvotine za Vudija koji je jedan od retkih ljudi koji pravi lepe i nezne filmove,i jedan od retkih koji je uspeo da izgradi svoju jedinstvenu estetiku a nije kopirao druge (sto vecina reditelja danas radi)? Realno,posle ovakvih uvreda na njegov racun ja bih trebao da popizdim ali posto sam prosli put po tvojim recima ispao drzak,evo sad sam ti lepo sve napisao,pa ti sam proceni,da li je normalno napljuvati ovakvog reditelja i ovako lep i nezan film oceniti tako niskom ocenom?

  7. Bojan Gačić

    ''Lepo'' je estetski najnejednoznačnija kategorija, počiva na individualnom doživljaju. Naglasio sam u tekstu i komentaru šta meni nije lepo kod ovog filma. Ja sam dao 10 i približno filmovima poput Crash, Punch-drunk love, Little women,Juno. Boogie nights, The painted veil, A better life i drugima. Nijedan od filmova koje visoko cenim nisu preterano vulgarni, svaki ima jaku i , uvećini slučajeva, humanu poruku(vidim koliko čitaš tekstove). Ne volim filmove koji promovišu mržnju i diskriminaciju, sa nekoliko tesktova sam to i jasno pokazao.

    Svako ko je gledao Vudi Alenove starije i novije filmove, može da razume moje zamerke. Ovaj film ima generalno negativne ocene, ja sam još i fin šta su neki rekli za njega. Naravno, ako se baš tebi jako dopao to automatski znači da mi nemamo pojma.

    Tvoj glavni problem sa ovim sajtom, i drugima ove vrste, jeste što polaziš od toga da mi nemamo pravo ovim da se bavimo jer nismo završili režiju. Odbijaš da vidiš razliku između filmske analitike i filmske kritike, uopšte ne koristimo iste parametre kada posmatramo film. Ti ćeš uvek više da obraćaš pažnju na tehničke elemente dok ćemo mi na psihološke i emocionalne.

  8. Lowlander

    Vudi voli Evropu (i zato i snima u njoj i o njoj, ne upropašćuje ništa) i Bergmana i Felinija. Nekad ih je kopirao (i čak im parirao), a nekada je uspevao i da nadmaši svoje uzore, kao što je pokatkad, neizbežno, bio dosta slabiji od njih. Slažem se, i meni su neki od njegovih filmova među najboljima koje sam gledao. Ali mislim da stvarno previše očekujete od čoveka koji u decembru punu 77 prokletih godina. Možda zaista preterujete, u najmanju ruku. Slično se desilo i prošle godine, kad ste opljuvali "Midnight in Paris", koji je meni bio sasvim simpatičan – dosta dobar, štaviše, i to govorim kao poznavalac književnosti (sećam se da ste imali zamerku na površnost likova) – i nisam ga poredio sa ostalim njegovim filmovima, zato što je to je to jedna idiotska stvar, no sam ga uporedio sa sličnim filmovima koji su izašli poslednjih godina. Tako da se ne slažemo, što je i normalno, ono, "de gustibus…" i te fore. Ali. Upravo sam pogledao film, i video sam u njemu odbleske ranijih njegovih filmova i slične motive, i znaš šta? Ne vidim nikakvu manu u tome, ama baš nikakvu. Da sam na njegovom mestu, ja bih ovim filmom završio karijeru, zato što je divno zaokružuje – pri tom mislim i na njegovo spisateljsko stvaralaštvo (čiji se tragovi takođe naziru u filmu, npr. u Beninjijevoj priči). Tako da moram da kažem da je meni bio skroz prijatan, iako nije bio revolucionaran ni u kom pogledu. Ali me je trojka bukvalno razljutila, i morao sam da napišem koju. Nije osnovana, naprosto, i deluje kao razočaranje u to što Vudi ne pravi više filmove kao što su "the early, FUNNY ones".

    A sad, najiskrenije: momci, dobri ste, nekad odlični, nekad ne, ali vam stvarno nije potreban taj Siskel I Ebert fazon. Ne bi svoja mišljenja trebalo da iznosite kao jedina u Univerzumu, no biste morali jasno da razgraničite činjenice od onoga što proizilazi iz vašeg doživljaja. Takav pristup bih i sam pozdravio kao korektan, ovako svoj stav bacate pred čitaoce kao dogmu, i posle se iščuđujete kad se neko ne složi sa tim viđenjem: postoji velika razlika između rečenica "film je loš" i "JA MISLIM DA JE film loš", ili "Vudi je neinventivan, i to je datost" i "MIŠLJENJA SAM DA JE Vudi neinventivan, ali možda samo već predugo očekujem 'Manhattan 2' ili "Annie Hall Returns'".

    Eto – to je MOJE mišljenje.

    • Bojan Gačić

      A ovaj tekst je MOJE mišljenje tj. ovi tekstovi su naši pogledni na film. Kada smo mi rekli da smatramo da smo univerzalno u pravu? Ne iščuđavamo se kada nas neko kritikuje, svaka vrsta rasprave je dobro došla.

  9. Lowlander

    Pazi, ovo nije napad, samo konstruktivna kritika, da se razumemo. Relativno sam redovan čitalac, i to već izvesno vreme – ako se desi da štogod propustim, iščitam po nekoliko tekstova u snopu – tako da se može reći da poštujem i pratim ono što radite, iako se ne slažemo u određenom procentu slučajeva. Niste to nikada rekli doslovno, niste napisali, ali se postavite ponekad malo pogrešno, previše samouvereno, i stekne se takav utisak. Nekako je agresivno, nije ukazivanje na propuste režisera, već direktno omalovažavanje, kao one opaske o nipodaštavanju ili trivijalizovanju evropske kulture (kako? gde se to vidi u filmu?). Ako bih ja, recimo, napisao: "Ma, šta hoće taj Kurosava, kakvi, bre, samuraji, kakav Šekspir u Japanu, žuti 'Kralj Lir', kosooki 'Magbet'?", ne bih bio kritičar već hejter, i ne bi mi pomoglo to što bih možda rekao da mi se svideo "Seven Samurai" ili "Rashomon".

    Ja zaista mislim da on ima fantastične filmove, ima dobre, zatim prosečne, solidne, i na kraju – slabe. Ali ni oni najslabiji koje sam pogledao nisu zaslužili ocenu nižu od, šta ja znam, petice. Ovaj moraš sagledati u ukupnosti. Kao što rekoh, nije doneo ništa novo, ali se, između ostalog, on konačno pojavio na ekranu prvi put posle, mislim, onog filma "Scoop" (koji je, realno, samo solidan), što je meni super, pošto je već u godinama u kojim jeste (i žena njegovog lika u ovom filmu mu u jednom trenutku kaže da on poistovećuje penziju sa smrću, i da samo zato želi da nastavi da radi), a to nije jedina prednost. Je li me nasmejao, makar mestimično? Jeste. Je li ekipa bila dobro probrana i uverljiva? Jeste. Liči li film na njega kao pisca, scenaristu ili režisera? Liči.

    Šta čovek više da poželi?

    • Bojan Gačić

      Naveo sam, ovde kao i u tekstu za Vicky, Christina Barcelona, šta mi smeta i gde se vidi(ceo film je u simbolu nipodaštavanja.) Ja razumem da ima mnogo vernih fanova Vudija Alena te da vam je svaki njegov film startno dobar, što je i ok donekle. Ali mi je teško da poverujem kako režiser ,koji snima minimum jedan film godišnje, navodno nikada nije omanuo. To je nelogično, velikani poput Skorsezea i Spilberga su imali promašaje, po čemu je Vudi Alen toliko bolji od njih.

      Svaki tekst pišem razložno, ne hejtujem, i potrudim se da budem originalan. Inače, teško da će naše mišljenje da se uvek poklopi, prvenstveno jer nismo ista osoba. 🙂 U svakom slučaju, svaki predlog, kritika, pohvala tj. diskusija su dobro došli.

      • Lowlander

        Evo, da kažem odmah – kao što si mogao da zaključiš, jesam Vudijev fan. Ne bih se pobio sa nekime zbog njega, ne mislim da je savršen i bez promašaja, ali, istina, uživam u njegovim filmovima. I istina je da ih iščekujem i nadam se da će biti dobri, ali mi se s vremena na vreme desi i da se razočaram (sa "You Will Meet A Tall Dark Stranger" je opasno podbacio, i pored odlične ekipe, a neke od drugih filmova iz ovog milenijuma upravo zbog toga i ne želim da gledam – stoga, svestan sam da nije mašina za štancanje kvaliteta), i mislim da je ovo prosečan, ali ne, samim tim, i loš film.

        Drugo (izvini što ovoliko razvlačim ovu našu prepisku), ja nekako mislim da je teško smatrati da čovek blati našu (evropsku, dakle) kulturu samo zato što govori o njoj. Alen je načitan (to je neosporno, ne?), i to se može videti u većini njegovih dela. A omiljene filmadžije su mu upravo Evropljani, neamerikanci, nekoliko Italijana i jedan Šveđanin. Ne znam, ako sam nekog režisera doživljavao kao građanina sveta, onda je to on. To što je parodirao ruske romane u "Love and Death" ili grčke tragedije u "Mighty Aphrodite" ili "Gospođu Bovari" u jednoj svojoj kratkoj priči (ne mogu joj se tačno setiti imena, oprosti) ne znači automatski da misli da su mu ti žanrovi ili dela mrski. Tako da se ne bih složio – naprosto, nikad to nisam tako doživljavao, nikad ga nisam video kao promotera amerikanstva i kapitalizma, i mislim da ni njemu samom to nije bila namera. Možeš li da istakneš jedan trenutak u ovom ili nekom drugom filmu gde se to jasno vidi?

        Da ne ispadne da vas samo kritikujem 🙂 – imate zaista dobrih tekstova i dobrih stavova, i pri tom pod "dobrima" ne podrazumevam stavove slične ili identične mojima, već valjano argumentovana viđenja. Ono, nastavite ovim tempom, i sačuvajte ovako zdrav stav prema diskusiji. 😉

  10. zzz

    bravo za recenziju, svaka ti je na mestu!

  11. jovan joda knezevic

    Film je daleko ispod onoga sto Vudi moze ali daleko od toga da je los. Sto se mene tice 6/10.

  12. al banco

    Povrsnije posmatranje filma nisam u zivotu videla. :O Dobre stvari u filmu, po autoru su: zanosna Penelopa i slike Rima. :O Steta sto Penelopa nije bila gola. :O