Maniac_(2012_film)

Manijak – Maniac (2012)

Iako je većina negodovala najavu i osporavala svrhu postojanja rimejka kultnog i jednog od najkrvoločnijih filmova iz osamdesetih godina prošlog veka, mene je “Maniac” Frenka Kalfouna () nakon samo jednog ispraćenog trejlera izuzetno zaintrigirao i naterao da nestrpljivo čekam priliku kada ću moći da ga pogledam.Maniac_(2012_film)

Iako je Lastigova () verzija obeležila deceniju i pružila delo posle kojeg su mnogi imali užasne i poremećene sne, kao zakleti protivnik rimejkova sam ovde zaista video potencijal da se uzme dobar koncept i napravi svašta više i drugačije, što se upravo i desilo. Za one koje su mislili da nivo nasilja neće dorasti Lastigovom delu, mogu da kažem da im predviđanja baš i ne idu. Priča rimejka nas upoznaje sa duboko poremećenim restauratorom lutaka koji bez ikakvog osećaja krivice, dublje svesti i žaljenja ide po Los Angđelesu, ubija žene i skuplja njihove skalpove.

Iako, kao što sam gore i pomenuo, “Manijak” ostaje temom veran svom prethodniku, film Frenka Kalfouna je znatno inventivniji i bogatiji nego što sam mislio da će biti. Pored toga što je korektno režiran, scenario filma “Manijak” je dobro napisan, ali smatram da mu je najveći problem što je previše ispratio original. Iako ovo skoro nikada se ne dobija kao loša kritika, scenario Aleksandra Aje () i Gregorija Levasera () zbog svoje vernosti prema originalnom izvoru je ponovio iste greške koje je Lastigov film imao i tako sebi pečatirao sudbinu i limitrao svoje mogućnosti. Pored beznadežne i predvidive ljubavne priče, film ponavlja i užasnu pozadinsku priču protagoniste koja je zaista mogla biti olako mnogo bolja i kompletnija. Ovako deluje previše “jeftino” i na “prvu loptu“. Naravno, baš kao i u originalu, previše olako ulazimo u finalni čin i naš akter se izuzetno lako “otkriva“.

Ono što je ovde najbolje jeste sam “lov za žrtvama“. Snimljen iz trećeg lica pomoću kamere držane iz ruke (ova tehnika se popularno zove POV, kao “point of view“), reditelj uspeva da nas ubaci u perspektivu protagoniste i tako nas natera da znatno ozbiljnije doživaljavamo njegova sadistična zlodela. Iako je na početku problem veliki sa osvetljenjem i ima dosta zaista groznih kadrova, što se film više odvija tako i kinematografija i režija postaju sve bolji i bolji.  Svakako je ovo bila izuzetno hrabra odluka reditelja koja se po meni na kraju, uz određene probleme, ipak isplatila.maniac2012_01

Ulogu “Manijaka” u ovom ostvarenju glumi Elajža Vud () koji je naprosto fenomenalan kao poremećeni i sadistični restaurator. Elajža zaista u potpunosti ulazi u psihološki profil svoga lika i ocrtava ga do perfekcije. Sam prizor kada se pojavi njegov lik u ogledalu je dovoljno jezik da napravi najgore noćne more.

E sada, pređimo na ono što sve zanima, a to je tonalitet filma i količina nasilja. Scene ubistava su prilično brutalne i eksplicitne. Reditelj ne ulaže ni malo u cenzuru što je izuzetno dobro za ovakav projekat. Same boje filma i atmosfera su toliko tmurne da oslikavaju i stvaraju utisak da naši akteri žive u krajnje nestabilnoj, surovoj i nezaštićenoj sredini.

“Manijak” Frenka Kalfouna mi je dao mnogo više nego što sam očekivao. Ovaj film znatno više po izrazu teži da bude “umetnički film” nego prenasilna “eksplotacija“. Iako sam dobio više nego što sam mislio, opet moram reći da “Manijak” ima zaista dosta grešaka i propusta i da zbog toga ne mogu da ga glorifikujem i veličam koliko bih zapravo želeo. Meni se ovaj film dopao, ali je nažalost povukao probleme originala i jeftino propustio priliku da bude mnogo više. “Manijak” nije film za širu publiku, već isključivo za one koji vole poremećene psihološke, prenasilne horore.

Ocena: 6/10

maniac-2012-poster (1)

Leave a Reply

4 Comments

  1. dr.b

    Kao ljubitelj horora pogledao sam ovaj film na vasu preporuku i ostao sam razocaran,Osim brutalnih scena skalpiranja i krvoprolica,koje su besmislene(mada neko to ocigledno voli) film ne donosi nista interesantno…o nerealnim scenama jurnjave po praznoj???? metro stanici u LA, o tome da zrtve beze od manijaka pola sata po celom kvartu a da nigde nema zive duse da i ne pricam Cista morbidna glupost!!!

    • ivan69

      potpuno se slažem sa tvojom konstatacijom i ja sam donio isti zaključak poslije sinoćnog gledanja filma.

  2. Milos

    Scena kad joj presece ahilovu tetivu je nesto najogavnije sto sam video na filmu do sad (ukljucujuci i sve bolestine iz Saw 1,2,3,4,5,6 i 7)…Ali meni najbolji potez je sto je koriscen POV,mnogo je napetiji i jeziviji efekat dobijen…Moze da se pogleda,,,6/10

Next ArticleMister Lonely (2007)