Čarli Kafman (Charlie Kaufman) se smatra za jednog od najoriginalnijih scenarista današnjice. On u potpunosti izvrće holivudske klišee i piše filmove koji se, iako rađeni u holivudskoj produkciji, dopadaju ljubiteljima umetničkog filma. Njegove drame sa primesama komedije i naučne fantastike predstavljaju obaveznu lektiru za svakog filmofila, a njegovo debitantsko delo „Being John Malkovich“ je zaslužilo čak nekoliko nominacije za Oskara.
Kreg Švarts je nezaposleni lutkar koji živi sa svojom devojkom Lote, prodavačicom u pet šopu, i njenim brojnim kućnim ljubimcima. Zbog besparice Kreg biva prinuđen da potraži posao koji nije u njegovoj struci. Kreg se zapošljava u firmi koja se nalazi na tzv. međuspratu, gde je plafon toliko nizak da ljudi moraju da hodaju iskrivljeni. Kreg tamo upoznaje ekscentričnog gazdu doktora Lestera i koleginicu Maksin koja postaje predmet njegove požude. U kancelariji slučajno otkriva tajni prolaz koji ga vodi u um drugog čoveka, za kojeg se ispostavlja da je poznati holivudski glumac Džon Malkovič (John Malkovich). Osoba koja prođe kroz tunel ima mogućnost da boravi 15 minuta u Džonovoj glavi pre nego što bude izbačena na autoput u predgrađu. Iskustvo koje doživljava Kreg deli sa Lote i Maksin koje dobijaju ideju da počnu da naplaćaju ulazak u tunel i pokreću niz neočekivanih događaja.
Imajući u vidu da je režiser ovog filma Spajk Džouns (Spike Jonze) stekao ime radeći na muzičkim spotovima koji obiluju efektima, “Being Jonh Malkovich” je dijametralno suprotan od njegovog standarda, jer je film urađen bez specijalnih efekata i to još u relativno tamnim, nihilističkim tonovima.
Građenje karakterizacije likova je počelo na od samog starta filma, i kako radnja odmiče tako se sve više pažnje pruža događajima sa primesama fantastike. Koncept mogućnosti ulaska u tuđi um je viđen u ranijim filmovima, ali Kafmanovo delo je drugačije jer pokušava da sagleda radnju iz drugačijeg ugla, praveći dublje likove koji nesluže samo čistoj zabavi i rušenju određenih tabua, tako što holivudsku zvezdu predstavlja kao čoveka sa prilično dosadnim životom. Ostali protagonisti ne ulaze u tunel sa ciljem da se zabave, već kako bi pobegli iz dosadne svakodnevnice i upravo tu “rupu u zidu” vide kao beg od frustracije.
Džon Malkovič je prikazao odličan performans. Džon nas ostavlja u zabludi da li je privatno zaista takav ili je svoje ponašanje i navike prilagodio scenariju. Džon Kjuzak (John Cusack) je pružio maksimum glumeći Krega. Njegov prikaz neurotičnog, uobraženog lutkara je prilično uverljiv i realan. Što se tiče ženskih uloga, stekao sam utisak da su namerno zamenjene, jer Kameron Dijaz (Cameron Diaz), popularna lepoticai fatalna žena postaje skromna, odrpana radnica i domaćica, dok Ketrin Kiner (Catherine Keener), koja je stekla popularnost ulogama domaćice i obične žene, postaje autoritativna, okrutna zavodnica.
Ovo je jedan od najmaštovitijih i najkreativnijih filmova koje sam imao priliku da pogledam. Sjajna komedija sa primesama drugih žanrova kao što su drama i sci-fi. Film poseduje i izuzetno originalan scenario, dobru glumu i iznenađujuće malo klišea. Odlična dvočasovna zabava. Preporuka za gledanje.
Ocena: 9/10
autor recenzije: Siniša Stajić
Radovanovic91
Svaka cast scenaristi,na ideji,stvarno dobar film.:)
Pingback: Kakav je film? » Adaptation. (2002)
Pingback: Adaptation. (2002) ‹ Magazine
Pingback: Kakav je film? » Her (2013)