Srećom „Insomnia“ u svom kastingu ima zvučna imena, među njima i dve glumačke legende! Još kada iznad imena piše „Dobitnik Oskara“ , a pritom je u pitanju triler, veliki deo publike posvetiće mu se po automatizmu. Ovo su malobrojni primeri kada promovisanje i kićenje tuđim perjem, može da usmeri gledalište na kvalitetan projekat. Veliki broj ljudi koje poznajem pogledali su Nolanov (Christopher Nolan) film. Koliko njih je shvatilo šta je pisac hteo da kaže, podložno je raspravi.
Detektiv veteran Vil Dormer (Al Pacino) dolazi u mali grad na Aljaski sa svojim partnerom Hepom Ekartom (Martin Donovan) da bi istražili surovo ubistvo sedamnaestogodišnje Kej Koneli. Obojica su pod prismotrom, sada već filmski izlizane „Internal Affairs“, i odgovara im da se sklone iz žarišta, kakvo je njihovo redovno okruženje postalo.
Kroz ceo film Al Paćino daje poprilično hladan performans, Dormer je čovek naslikan kao indiferentan u momentima kada mu gori pod nogama. Paćino pokazuje da je njegov lik iskusan po pitanju sprovođenja pravde ali da ju je tokom svoje dugogodišnje karijere nekada i kršio. Gledalac će u jednom trenutku prelomiti u smislu animoziteta ili simpatije prema protagonisti. Taj momenat je u njegovom prisećanju kako je, u nedostatku dokaza, podmetnuo iste kako bi osudio čoveka za kojeg je čvrsto verovao da je kriv. Sprovodi li se pravda po svaku cenu?
Identitet ubice neće ostati skriven do kraja, srećom pa ovo nije jedan od takvih filmova, naprotiv, saznajemo ko je on i to vrlo brzo- Volter Fič (Robin Williams), osrednji pisac sa kojim je Kej redovno bila u kontaktu. Nikada ne sumnjamo da je izopačen, ne samo zbog reči koje izgovara već zahvaljujući, pre svega, sposobnostima Robina Vilijamsa. Ne verujem da postoji glumac sa tolikom raznovrsnošću izvedbi.
Uhvativši Dormera na delu, zbog kojeg bi mogla da mu se okonča karijera i sloboda, sada se međusobno drže u šaci. Scene između Paćina i Vilijamsa su zlata vredne! Daju nam dve smirene figure, u svakoj vlada neka vrsta nespokoja. Jasno je da će pobednik u tom sukobu biti onaj koji bude više verovao u sopstvene postupke. Obojica su pružili daleko od svog maksimuma ali harizma sa kojom iznose scene je dovoljna da poverujemo da smo gledali nešto nezaboravno.
Karijera Kristofera Nolana deli se u dve etape : doba zrelosti i doba Betmena. Devedesetih godina se bavio analizom strukture ljudske psihe i koliko toga lošeg eventualno, ima u svima nama. Poslednjih par godina je skakao u snove i dao Brusu Vejnu jaču muskulaturu. Ne negiram njegov uspeh na polju komercijalnog, ali bi lako moglo da se desi da pored svih blokbastera, Nolan zaboravi kako da snimi prizeman i realan film.
Element koji „kopa oči“ jeste prisustvo Hilari Svenk (Hilary Swank), njena uloga Eli, mlade početnice u policijskom poslu je nepotrebna i kvari čitavu sliku. Prisustvo „rookie“ figure u ovakvom žanru je daleko od originalnog.
Ne postoji dilema o razvoju likova tj. kako će oni postati bolji. To se neće desiti, nema ovde potencijalno dobrih ljudi, svi su moralno i psihološki pomereni ili streme ka tome. Sve se vrti oko toga čija će iskrivljena slika sveta prevladati! Kroz ceo film Vil pati od nesanice zbog ekstremnih uslova na Aljasci. Pitam se da li je Nolan uključio takav detalj radi svođenja uračunljivog Dormera na nivo mentalno poremećenog Finča ili je razlog kozmetičke prirode. U svakom slučaju, funkcioniše bez zamerke.
„Insomnia“ ostaje film sa propratnom rečenicom:„Mogu da ga pogledam“. Naime, ne zahteva od vas da shvatite poruku, prećenje vdljivog toka radnje će biti dovoljno.
Nekima je ovo još jedan triler sa poznatim glumcima i za očekivati sumornom atmosferom. Za druge, „Insomnia“ simboliše nešto više.
Ocena :8/10
autor recenzije: Bojan Gačić
tyler durden
Insomnia je rimejk norveskog filma i iako su uglavnom rimejci losiji, ova dva filma su jednakog kvaliteta, iako je u norveskom bolja atmosfera, dok americki ima bolje glumce i likove. A Nolan za sada nema nijedan promasaj po meni (Following nisam gledao, ali u planu mi je). Memento i Prestige su odlicni, jer omogucuju visestruko gledanje kako bi se u potpunosti razumela prica, i jedan su od filmova koji su cak bolji na drugo-trece gledanje (kao Fight club, Se7en ili Usual Suspects), dok je Inception veoma origialan za jedan blokbaster (mada slican animi Paprika, takodje odlicnoj, moze recenzija). Voleli ili ne Dark Knighta definitivno je podigao superherojski film na visi nivo – iskreno volim ja Burtonov Batmana, ali mi vise lezi noir Dark Knight (sva tri dela su mi odlicna, ali da ih rangiram bili bi 2,3,1). Voleo bih da Nolan rezira novog Bonda, jer sam Mendesovim ostao razocaran, mada izgleda da nista od toga samo su pregovarali.
Otpisani
Uf. Bolje nemoj gledati Following. Nije loš film, daleko od toga, ali je rađen na ultra malom budžetu, i glavne uloge su tumačili Nolanovi prijatelji tada, što naravno nije loše, ali je film poprilično prosečan. To kažem kao neko ko seče vene na Nolana. Memento je u suštini, barem po naraciji, Following 2.0, tako da u suštini nisi ništa propustio, pogotovo ako si gledao Memento.
Osim toga, slažem se, čovek ne može da pogreši.
nikola
Ekstremno dobar psiholoski triler..po meni u svom zanru 10/10.
Film posle kojeg sam razmisljao dugo.
Slazem se sa Bojanom, dve filmske legende su doprinele vrhunskom kvalitetu ovog filma.
Nolana smatram za jednog od najboljih reditelja danasnjice.
jovan
Meni ovaj film uopste nije bio zanimljiv. Jedini Nolanov koji mi nije legao. Cak mi je i crno-beli 'Following' mnogo bolji od njega.
raborg
Odličan film!
gidra
kako ironičan naziv filma…
Ivan
Jedan od mojih omiljenih filmova tog žanra.Odličan.Film koji može više puta da se gleda .
Steki
dobar si