OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Before Sunrise (1995)

Momak upoznaje devojku u vozu za Beč. Amerikanac, izgubljen, luta starim kontinentom u potrazi za samim sobom i Francuskinja, prelepih očiju i još lepše naravi, na povratku u Pariz, iz Budimpešte. Posle prvih nekoliko rečenica, jasno je da su se dopali  jedno drugom. Započinju dugačak razgovor, svesni da nemaju mnogo vremena, brzo se opuštaju, uživajući u međusobnom prisustvu, otkrivajući intimne misli i detalje.OLYMPUS DIGITAL CAMERA

„Before Sunrise“ je nemoguće okategorisati. Kada bi me neko pitao o radnji filma, fizički opis radnje bi ostavio zbunjujući utisak. Čitavih devedeset minuta prati dvoje ljudi kroz njihov razgovor. Najbolji odgovor na pitanje o čemu se u filmu radi jeste istovremeno savršeno jednostavan i složen. „Before Sunrise“ je film o jednom pogledu na život. Pitanje je koliko vas interesuje radnja, gde se ono uzbudljivo krije u linijama dijaloga i životnim istinama.

Zovu se Džesi () i Selin (). Voz dolazi u Beč i njemu na pamet pada luda ideja da i ona sa njim siđe u Beču i provedu zajedno ceo dan i noć, do njegovog leta sutradan ujutru. Zašto da ne? To vreme koje provedu zajedno, ispunjeno je razgovorima, gde će se svako pronaći bar na nekoliko trenutaka, što je I  definicija  kinematografske prirodnosti. Čitav film je sačinjen od dugih kadrova, fokus kamere je isključivo na njih dvoje, bivamo uvučeni u iskrenu i tečnu razmenu iskustava i pogleda na svet.

Mladost i naivnost su centralne teme filma Ričarda Linklatera (). Oboje su u njihovim dvadesetim, puni samoinspirisanosti, psihološkog nagona u želji da menjaju svet. Pored međusobne privlačnosti, tu je  i elemenat nadmetanja, priče koje plasiraju, sve u formi životnog iskustva,  vidno su neistinite u svojim delovima.

Eventualna mana jeste dužina trajanja, u pojedinim elementima se oseti blaga monotonija, mada, morate razumeti i uzeti u obzir rizike i obim ovakvog poduhvata. Koliko filmova ste pogledali gde je ljudski faktor prva i jedina tačka oslonca? Scenario, koji potpisuju Linklater i Kim Krizan (), je topao i istinit, u čemu i jeste  njegova moć. Ne postoji trenutak za koji sam pomislio da nije deo stvarnog života.

Itan Hok i Žuli Delpi prevazilaze granice intime, sjedinjavaju se sa svojim likovima i jedno sa drugim. Nema preseka kadrova koji će im omogućiti da se pripreme za narednu situaciju. Kako film odmiče, postaju sve komotniji u prisustvu jedno drugog. Početak dva velika performansa koja će se tek zaokružiti, u narednim godinama.

Suštinski ne saznajemo mnogo, većinom su to prazne priče i beskrajno filozofiranje. Ali to je je osnovna razlika između mladosti i iskustva, tj. razlika između kreiranja, prepoznavanja, spoznaje i prihvatanja istine. Prava mudrost dolazi tek kasnije.

Ovaj tekst može delovati kao jedan veliki spojler. Istina je da vam skoro ništa nisam otkrio. „Before Sunrise“ je van bilo koje kritike i komentara, to je nešto što se mora pogledati i sagledati, ako bi se razumelo. Ako postoji prototip moderne ljubavne priče, imamo ga ovde.

Ocena: 9/10

 autor recenzije: Bojan Gačić

Leave a Reply

6 Comments

  1. wanderer

    ja ne znam jesmo mi gledali isti film, ali je meni bio toliko loš da ga nisam uspio do kraja pogledat

  2. Ja!!!!!!!!!!

    Stvarno prekrasan film, onako minimalisticki uradjen skroz nepretenciozan bas kakve ja volim Dx…

  3. dr,b

    Ne mogu da verujem da smo se konacno slozili u necemu!!!! Film je minimalisticko remek delo,Hawke i Delpy briljiraju.Obavezno pogledati i nastavak Before Sunset,nista losiji ako ne i bolji!!! Ovaj treci deo Before Midnight nisam gledao ali uskoro cu,,,mada me nesto strah da se ne razocaram…

  4. Pingback: Kakav je film? » Slacker (1991)

  5. Pingback: Kakav je film? » Before Sunset (2004)

Next ArticleSlacker (1991)