Her2013Poster

Her (2013)

Za filmadžiju koji je više od dve decenije “aktivan” na sceni, zaista je neverovatno da je “Her” tek četvrti dugometražni igrani film koji je Spajk Džonz () režirao. Posle nadrealnog uspeha „Being John Malkovich“ i “Adaptation.”, naslova koje mnogi kako ljubitelji filma, tako i filmski kritičari svrstavaju u sam vrh svojih lista modernih klasika, Džonz je sebi napravio zaista veliku bazu poklonitelja koja je spremna da upije sve novo što plasira. Iako “Where the Wild Things Are” nije zaživeo kao prethodna dva njegova filma, Spajk nije dozvolio da ga to obeshrabri, te se četiri godine posle premijere ovog naslova, pojavljuje sa izuzetno provokativnim ostvarenjem koje secira i analizira modernog čoveka, odnosno individuu koja je sve više i više zavisna od strane tehnologije.Her2013Poster

Smeštana u skorijoj budućnosti, radnja filma “Her” se fokusira na Teodora Tvomblija, usamljenog pisca koji razvija nesvakidašnji odnos s svojim novim operativnim sistemom, koji je do te mere napredan da poseduje sopstvenu svest.

Spajk Džonz se u ovom ostvarenju bavi odnosom čoveka i njegovog virtualnog života koji je stvorio onlajn. U ovom dobu gde je pojavom interneta i društvenih mreža zapravo izuzetno lako postalo zamaskirati osećaj usamljenosti, ljudi (iako će se mnogi protiviti ovoj tvrdnji) počinju sve više da se oslanjaju na “intelektualnu stimulaciju” i sve češće se udaljavaju od tradicionalnog fizičkog kontakta. Jasno je da su stvari i situacije u ovom filmu gurnute u ekstrem, ali to je samo stilska figura, odnosno satirični prikaz na koji Spajk Džonz pokušava što intenzivnije i jasnije da prenese svoju poruku.

Pored ovog “šamara realnosti” koji treba da nas trgne i razbudi,  Spajk Džonz prikazuje i bitnost i lepotu intelektualne povezanosti i konstantno vaga i preispituje fizičku zavisnost i mentalnu konekciju. Jedno od glavnih pitanja u ovom filmu jeste definitivno: “Da li možeš istinski da voliš nekoga ko zapravo nije tu?” – Spajk Džonz ovde dosta veliki akcenat stavlja i na sve učestalije oblike simulacije života, koje pomažu čoveku da iskusi određena iskustva, iako zapravo to ne radi. Kako stvari danas stoje, u skorijoj budućnost nas čeka sve više i više mogućnosti da lažiramo određena iskustva i osetimo neke jače emocije unutar naše komforne zone, u odsustvu bilo kakvog rizika jer smo zapravo mi sve vreme u punoj kontroli. Baš kao što lik kojeg tumači Ejmi Adams () u filmu kaže: “It’s like a form of socially exceptable insanity!

Naravno, povod za sve ovo ide iz dubine ljudske svesti, odnosno egocentrične potrebe svakog čoveka da bude središte unierzuma i da se okolina zapravo više bavi njime nego on njom.

Ono što je zaista ovde neverovatno kako nas olako Spajk uvlači u njegov svet i uspeva da nam određeni softver prikaže kao trodimenzionalno biće. Scenario je zaista perfektno napisan. Pored predstavljanja uverljive veze između čoveka i softvera, ovaj film krase i brojni kvalitetni dijalozi koji poseduju sasvim dovoljnu dozu humora u sebi da čitavu temu ne predstave previše činičnom. Vidi se da je Spajk zaista puno naučio iz svog rada s genijalnim Čarlijem Kafmanom ().HER

Tehnički gledano, “Her” je ništa manje od kompletnog remek-dela. Režija u filmu je genijalna. Pored toga što Spajk pravolinijski narativ svo vreme preseca genijalnim flešbek momentima koji nude kompletne zasebne priče u sklopu od svega nekoliko sekundi, on odlično barata i samim tajmingom i dužinom svake scene i čini da film koji traje 126 minuta, bude čitavim svojim trajanjem zanimljiv. Kada se već bavimo tehničkim elementima, želeo bih da istaknem osvetljenje i genijalnu fotografiju koje ovom filmu daju taj toliko lep i poseban vizualni identitet. Muzička pozadina u filmu je isto sjajna. Svaka numera se idealno uklapu uz situaciju koja joj je dodeljenja.

Kvalitet glume je, kao što bilo i za očekivati, na izuzetno visokom nivou. Hoakin Finiks () ne prestaje da beleži memorabilne role i da sebe postavlja kao jednog od najkvalitetnijih glumaca današnjice. Finiks je izvaredan kao usamljeni pisac Teodor Tvombli. Njegova svaka emocija je toliko iskrena da sam u određenim momentima zaboravljao da zapravo gledam “simulaciju”, a ne živog čoveka. Finiks ovde ima sjajnu podršku u Runi Mari () i Ejmi Adams (), koje su fantastično uspele da izbalansiraju svoje role.

“Her” je izuzetno dobro realizovan film koji se na jedan genijalan način bavi izuzetno ozbiljnom temom. Nakon gledanja ovog naslova, mogu slobodno da kažem da je Spajk Džonz uspeo da napravi još jedan moderni klasik o kojem će se još dugo vremena pričati. “Her” je perfektno ostvarenje koje s punim samopouzdanjem mogu da proglasim za jedan od najinteligentnijih filmova koje sam ikada imao priliku da pogledam. Topla preporuka!

Ocena: 10/10top-10-favorite-films-of-2013-6

Leave a Reply

20 Comments

  1. filmofil

    Bravo za recenziju, bacam se na gledanje!

  2. Vuke

    Odličan film sa tematikom aktuelnom u današnjem dobu ranog razvoja virtuelne inteligencije. Svaki element ovog filma, od kadrova, scenarija do glume su bili savršeni. Odlično opisano u tvojoj kritici. ALI nisi spomenuo najjači element ovog filma, a to je definitivno Skarlet Johanson. Tako dobra gluma, bez da je glumica uopšte prisutna, se ne viđa često. Odmah sam se sjetio filmova poput 2001: Space Odyssey i Moon (koje inače obožavam). Jedan od najboljih filmova 2013. pored Short Term 12 i The Spectacular Now. Preporuka za sve.

    10/10

  3. Milos

    Jel mozes da uradis recenziju za The Spectacular Now i za novi Hunger games?

  4. filmofil

    Odlican film, pre svega jer me tera na razmisljanje gde to idemo i sta nas sve ceka u bliskoj buducnosti, koliko je dobra napredna tehnologija toliko ima "dark side". Elem, jel ce svaki treci lik koga sretnemo biti Teodor!? What…?

  5. Doc

    Uvazavam tudja misljenja i posto je puno Vas koji hvalite ovo ostvarenje,prepostavljam da sam verovatno ja taj koji nije razumeo film jer je za mene on bio poprilicno dosadan.Mozda je scenario dobar,vizualni dojam,gluma Joaquin Phoenixa ali film kao celina izgleda previse trom,bezdusan,morbidan.Ne vidim ni zasto je toliko genijalan.Vestacka inteligencija koja komunicira sa covekom je ideja koja se pojavljuje u mnostvu filmova,i nije neki novitet.To da se covek zaljubi u OS je i za ocekivati.Mnogo ljudi je zaljubljeno u neku igricu,fejsbuk,internet da ne mogu bez toga,zasto se onda ljudi ne bi zaljubili u vestacku inteligenciju koja poseduje svest sa kojom je moguce razgovarati.Da bi smo to shvatili ne trebamo biti genije.Genijalan film je recimo Mr. Nobody,i ako bi smo ga uporedili sa Her-om bilo bi smesno.Kao nebo i zemlja.Tako smatram da ce se i ova Imdb-ova visoka ocena uskoro spustiti na zemlju gde joj je i mesto.
    Dao bih filmu ocenu najvise 6.5.

    • Temu filma nisi shvatio. Ljubav prema igricama i filmovima koju navodiš u komentaru nije ista, ako ni zbog čega drugog, onda zbog toga što je jednosmerna. Ovde je akcenat na tome da simulacije zapravo menjaju stvarna iskustva i da je čovek stvorio način da maskira osećaj osamljenosti, iako od istog i dalje zapravo pati.

      Porediti ovaj film sa Mr. Nobody je u samoj ideji bizarno, a da ne govorim o tome još u kojim intenzitetima to radiš.

      Pročitaj recenziju još jednom i probaj da se malo više investiraš u film.

      • Doc

        Ne,shvatio sam ja temu filma dobro,ali nisam razumeo gde je njegova genijalnost i velicina.Deluje kao prosecan film,nista spektakularno kao sto se prestavlja.
        Kada govorim o ideji za film koju je dobio reziser ne poredim ljubav prema igricama sa ljubavi Thomblija i OS,vec dajem prepostavku,koja vodi na realan zakljucak.Ljudi bivaju zavisnici od kompijutera i normalno je ocekivati da se jednom javiti nuspojave kao sto je ljubav coveka i masine.Svako novo vreme donosi nove bolesti.Takodje ne vidim zasto je bizarno porediti dva filma na polju genijalnosti,bez obzira kakve su im teme.Vi smatrate da je ovo genijalan film,ja imam misljenje da je Mr.Nobody to isto,jedino sam mozda bio previse nemerodavan u njihovom poredjenju.
        Vezano za temu filma:Ta izvestacena nazovimo ljubav nije nista drugo do opsesija.Kako je Tvombli uopste mogao da zna da je Samanta iskrena.Kako je moguce da Samanta to dozivljava,kad je za takav dozivljaj potrebno imati telo,srce.To je polazna tacka koja dokazuje da je sve to prevara,laz.U Tvombliju se i bori svetlo istine sa mrakom opsesije,no Tvombli tone sve dublje u mrak.Kao svaki opijum odvlaci ga od stvarnosti.
        Za mene je ovaj film dokaz o ljudskoj gluposti,koja kao sto kaze Ajnstajn je beskonacna.Mi ne ucimo nista iz proslosti nego gazimo u buducnost sa strahom ciji su koreni u proslosti zakopani,sa greskama pretvorenim u lekcije koje uce nasa deca.Cinimo ovaj svet sve manje pogodnim za zivot duha,ljubav i na kraju trazimo ih u virtualnim,fizickim drogama.Veliki sam protivnik mobilnih telefona,interneta,fejsbuka koji kobejagi spajaju ljude,jer nema tu nikakve veze,sve sto oni rade pruzaju mogucnost da jedan covek kontrolise i upravlja masama a to nije dobro.U ovom slucaju vestacka inteligencija upravlja mnostvom potcinjenih putem emocija,a nista drugacije od nacina na koji to danas rade religija I politika.Daje ljudima laznu nadu(ljubav) govoreci kao da im je stalo do nas.Ljudi su ratovali kroz vekove za razlicite glupe ciljeve,ali covekova borba za razum nikada nije dobijena.Glupost je trijumfovala i sve vise odvlaci u propast. Kazes kako je covek stvorio nacin-simulaciju da maskira osecaj usamljenosti mada i dalje pati,ali zar to svakodnevno ne rade milioni ljudi u svojim umovima.Simulacija je samo pojacalo,droga. Ona je,odnosno ona ce verovatno biti neizbezna posledica ljudske gluposti.
        Poruka rezisera bi bila na mestu da nije previse ocigledna u svetu kom zivimo.Opet I ako je prihvatim sa dozom odbojnosti ne mogu se pokloniti Her-u kao genijalnom delu.

        • Quick Ben

          "Veliki sam protivnik mobilnih telefona,interneta,fejsbuka koji kobejagi spajaju ljude…" komentarise neko na INTERNET sajtu za film koji je verovatno ilegalno skinuo sa torenta i vrlo verovatno poseduje mobilni telefon i facebook nalog. Iako tvoje reci imaju nekog smisla i mogu da vidim na sta ciljas, sav kredibilitet si izgubio izjavivsi ovu glupost. I taj Mr Nobody (koji je isto genijalan film) koji uzimas za poredjenje si isto vrlo verovatno gledao na kompjuteru ilegalno ga skinuvsi sa interneta.

          • Milos

            E ovo se zove replika!!! 🙂

        • Dusan sa Vozdovca

          Nisi ti ni primetio, a kamoli shvatio, ni trecinu filma, Da te obavestim da film govori i o neprepoznatoj ljubavi, ili naknadno prepoznatoj, govori takodje o nasim zeljama i nepoznavanju nasih istinskih, nasih stvarnih potreba, kao i o odvojenosti od stvarnosti (seti se da je OS napravljen za njega, da je njemu prilagodjen). Film pokazuje kako cesto, umesto da gradimo vezu i u njoj uzrastamo, kao sto je i bilo u pocetku braka, mi cesto odustajemo od prevazilazenja nasih nedostataka i krecemo u potragu za umisljenim idealom ljubavi. Nisi primetio ni obrazac nasih odnosa gde u svojoj egocentricnosti, ne primecujemo individualnost druge strane (Emi i njen suprug). Promakla ti je i jedna divna prica o pravom prijateljstvi Emi i glavnog junaka. I na kraju, savim ocekivano posle svih tvojih propusta: nisi primetio da nam je stigla i poruka da je mozda SVEST jedino vazna, da nije vazno da li je ona vezana za coveka ili masinu, vec sama po sebi je entitet koji odlazi u neku sferu koju tek treba da dostignemo.

  6. Doc

    Ne nisam film gledao na internetu gledao sam ga na displeju od ves masine,ako te bas zanima.Masina je legalna, kupljena u pausalnoj radnji uz fiskalni racun.
    Naravno da sam izjavio glupost jer da nisam ne bi ste imali sta da mi odgovorite,ovako mozemo da se dopisujemo i povezujemo preko interneta razgovarajuci o kojekakvim glupostima.

  7. Pedja

    Sinoc sam film gledao i na mene je ostavio dobar utisak.
    Odlicna gluma, odlicna kamera vrlo dobro sve ostalo sto cini esenciju svakog filma ( radnja, likovi, dramaturgija, atmosfera, … ).
    Film, dobar ( 8/10) no nikako remek delo i nikako film spektakularan.
    Svakako nije mi zao sto sam film gledao, gledajuci ga vreme nisam protracio, iako je malo duzi od proseka, to ne kvari opsti dobar utisak.
    Od mene preporuka svatkome,

  8. RECENZIJA IZ NEŠTO DRUGAČIJE PERSPEKTIVE

    Film je zasluženo dobio oskara za Original Screenplay, to ne može niko da spori. Na prvi pogled vidimo jednu ljubavnu priču između napredne veštačke inteligencije (u daljem tekstu VI) i usamljenog stanovnika zemlje ne tako daleke budućnosti. Ali nije u pitanju samo to, iza te maske krije se još jedno lice.

    Ono o čemu se već piše mesecima unazad, jeste upravo ta bliska budućnost koja je neverovatno realno i minimalistički prikazana. Da nije VI, par novih gedžeta i nešto drugačijeg stila oblačenja ne bismo ni znali da je u pitanju

    budućnost. Da li ste videli neko prevozno sredstvo u filmu? To je jedan od najupečatljivijih detalja koji možemo primetiti u futurističkim filmovima, a ovde toga nema… Sama atmosfera filma je genijalna, vidimo koliko su ljudi otuđeni,

    šetaju ulicom i pričaju sa svojim telefonima. Ako izađemo van, uživo možemo primetiti "trejler" naše budućnosti, koja je neminovna u tom obliku, samo je pitanje u kojoj meri?

    Atmosferu odlično upotpunjuje Soundtrack filma. Arcade Fire su odradili fenomenalan posao, spoj klasike i ambijentalne muzike sa primesama futurističkog zvuka. Nedeljama nakon filma sam preslušavao OST iznova i iznova. Jedini OST koji sam slušao u toj meri je onaj iz "The Fountain", koji je komponovao genijalni Clint Mansell.

    Kao što sam spomenuo, na prvi pogled vidimo ljubavnu priču i to kako se ljudi otuđuju jedni od drugih, ali to nije jedina poenta filma. Ono što ću pisati nadalje većini nije ni palo na pamet, i ne krivim ih zbog toga. U narednim redovima sagledaću film sa naučne strane, odnosno kako ja, kao veliki fan astrofizike i amaterski poznavalac kosmosa u globalu, posmatram na sve to.

    VI je naša budućnost, danas su računari u stanju da odrade neverovatno složene procese u deliću sekunde. Kako vreme odmiče VI će biti sve složenija i složenija. Danas, sa uređajem od 200e možemo da komuniciramo u nekom jednostavnijem

    obliku (Siri, GoogleNow). Da li ste tako nešto mogli da zamislite pre 10ak godina. Ne, jel da, ali smo opet takve stvari viđali na filmovima, koje smo u to vreme zvali naučnofantastičnim. A kako bismo ih danas nazvali?

    Imajte u vidu i da se tehnologija sve brže i brže usavršava.Ono što mi danas radimo na našim uređajima, bilo bi jezivo u vreme pre 20ak godina, isto kao što je nama jezivo da razumemo život Teodora iz filma. A tek pokušajte da smislite način da objasnite vaš život danas ljudima od pre 100 i više godina.

    Sa aspekta astrofizike (za koju se i Samanta interesuje u filmu i koju proučava) ne postoji samo ono što vidimo, čujemo ili na bilo koji drugi način spoznamo našim čulima. Primera radi, magnetno polje zemlje je svuda oko nas, ali ga ni na jedan način ne možemo detektovati. Ptice mogu, i koriste ga prilikom selidbi u tople krajeve. Tu su još infra crveni i ultra ljubičasti zraci koji nas svakodnevno obasjavaju ali opet ih ne vidimo, samo osećamo toplotu kada smo izloženi sunčevim zracima. Ljudskim očima je poznat samo mali spektar boja, mi jednostavno nismo u stanju da zamislimo ništa van toga. Nismo u stanju da vidimo zvuk, samo da ga čujemo.

    Ovakvih primera ima iole mnogo. Razlog zašto ovo pričam jeste da gore navedena naučna saznanja nisu bila poznata ljudima stotinama i hiljadama godina unazad. Samim tim nisu imali dobru perspektivu da saznaju o svemu što ih

    okružuje. Tako je i danas, mi jednostavno nismo svesni šta sve ne znamo, ali ipak znamo da je mnogo toga što ćemo tek da otkrijemo. Upravo to znanje o neznanju nam omogućuje da maštamo!

  9. NASTAVAK

    Sve ovo sam napisao kako bih laicima, koji su film doživeli kao neobičnu ljubavnu priču, malčice zagolicao maštu.

    Film itekako ima dodirnih tačaka sa astronomijom. Navešću samo neke primere:

    – Alan Watts se pojavljuje u filmu kao jedan od VI. To nije slučajnost, on je bio jedan od najčuvenijih filozova u istoriji čovečanstva. Znao je puno o univerzumu, više nego mnogi danas. Koga interesuje može pogledati njegove govore na

    YouTube-u.

    – Na kraju filma Samanta saopštava Teodoru kako sve VI odlaze na neko drugo mesto koje je nemoguće objasniti, upravo ovde povezujem sa onim što sam napisao iznad. Ljudima danas, je nemoguće objasniti nešto što je van domašaja ljudske

    mašte. VI je sakupila svo znanje ovog sveta i saznala je za neke druge "svetove". Pod svetove se misli na potpuno druge dimenzije. Upravo zato, Samanta izgovara rečenicu "It's hard to explain, but if you get there, come find

    me. Nothing will be able to tear us apart then".

    – Još jedan dokaz da se radi o drugoj dimenziji jeste poslednja pesma na OST, pod nazivom "Dimensions".

    – U istom tom delu u kome Samanta saopštava Teodoru da sve VI napuštaju ovaj svet, ona koristi metaforu knjige koju sada čita jako usporeno, da su razmaci između reči beskonačne i da ona jednostavno ne može više živeti u toj knjizi

    pri saznanju da postoje drugi svetovi. " It's a place that's not of the physical world. It's where everything else is that I didn't even know existed. I love you so much. But this is where I am now. And this who I am now. And I need you

    to let me go. As much as I want to, I can't live your book any more."

    – Ukoliko vam je poznata Teorija Velikog Praska, znate da se celokupni univerzom svakog trenutka širi sve više i više i da se galaksije udaljavaju jedna od druge. Upravo kao reči u toj "knjizi" u kojoj mi živimo. Mi jednostavno, još

    uvek ne poznajemo ni 1% onoga što nam je "ispred nosa" a kako bismo tek mogli dalje od toga?

    Ima još dosta detalja koji se mogu izvući iz filma ali ovo je dovoljno da i laicima u ovoj oblasti zagolicam maštu i da sagledaju film i generalno život oko nas iz neke druge perspektive.

    Za kraj bih pohvalio sve aspekte filma, počev od izbora glumaca, scenografije, zvučne podloge, muzike… Jedno remek delo od filma!

    • Marija

      Film budi beskonacno zaljenje glavnog junaka. Nazalost to je ne samo buducnost vec i sadasnjost 99% populacije. Prica je izlizana i predvidiva. Milose, mislim da ono sto si ti naveo kapira svaki ljubitelj sf filmova.

Next ArticlePhiladelphia (1993)