BlackOrpheusposter

Orfeu Negro – Crni Orfej (1959)

Medju pet, sigurno najboljih ostvarenja brazilske kinematografije nalazi se “Orefeu Negro”, film francuskog režisera Marsela Kamija () iz 1959. godine. “Crni Orfej” postigao je ogroman uspeh na internacionalnoj filmskoj sceni, a nagrađen je između ostalog Zlatnom Palmom u Kanu i Oskarom za najbolji film van engleskog govornog područja. Pored nagrada i uspeha u svetu, ovaj film je oštro kritikovan u Brazilu, jer je tamošnja kritika smatrala da je Kami predstavio Brazil i Rio samo kao karneval i ništa dublje od toga. Ovo ostvarenje važno je kako za istoriju kinematografije tako i za istoriju muzike, jer pored dobro poznate sambe u ovom filmu možete čuti i zvuke bosa nove (bossa nova), muzičkog pravca koji je tada bio na svojim počecima.BlackOrpheusposter

Priča filma “Crni Orfej” zasnovana je na grčkom mitu o Orfeju i Euridici, smeštenom u favele Rio De Ženeira tokom karnevala. Orfej je mladić u koga su zaljubljene skoro sve devojke iz njegovog komšiluka, međutim jednog dana pojavljuje se Euridika, koja dolazi kod svoje rođake kako bi pobegla od bivšeg ljubavnika za koga veruje da želi da je ubije. Orfej i Euridika se zaljubljuju na prvi pogled i započinju svoju ljubavnu priču na karnevalu gde Orfejeva plesačka trupa učestvuje u takmičarkom delu manifestacije. Međutim, strahovi Euridike se ipak obistinjuju, prerušen u andjela smrti stiže je bivši ljubavnik, dok će Orfej pokušati svim silama da je spasi.

Kami je na jedan, može se reći pojednostavljeni način predstavio poznati grčki mit, kako bi mogao da stavi akcenat na sve druge propratne elemente koji čine jedno ostvarenje kompletnim. Takođe ovaj mit je toliko univerzalan po temi da se vrlo lako može izvesti u bilo kom vremenu i na bilo kom mestu. U ovom slučaju to je magični svet Rio de Ženeira, čiji su predeli i ulice poslužili kao scenografija, a treba spomenuti i vrlo živopisne kostime koju su sastavni deo karnevala. Kami je uspeo da na odličan način prikaže život u favelama koje sa jednog brda gledaju na bogatiji deo Rija i kako najsiromašniji stanovnici, barem jednom godišnje uspeju da se približe tom “bogatom” svetu, svojim raspoloženjem, pesmom i plesom. Ovoj u nekim momentima preteranoj živosti parira “smrt” koja u ovu bajkovitu priču unosi jednu mračniju notu.

Glumačka ekipa je vrlo ujednačena, iako, možda na momente pomalo neubedljiva u prenosu emocija, što se posebno odnosi na protagonistu Brena Mela () kome je ovo i prvo pojavljivanje na filmu. Ipak, to se vrlo lako nadomešćuje odličnim sporednim rolama i ostalim elementima koji doprinose melanholičnoj atmosferi koja je sastavni deo spomenutog mita o Orfeju i Euridici.

Najzad, ono što ovom delu daje status kultnog jeste, prvenstveno njegova originalna muzika koju su komponovali Antonio Karlos Žobin i Luis Bonfa, a njihove kompozicije “A felicidade”, “Manhã de Carnaval” i “Samba de Orfeu” postale su klasici bosa nove.

U susret karnevalu u Riju, preporuka za ovaj vanvremenski klasik.

Ocena: 9/10

autor recenzije: Sandra VujoševićMV5BMTMxOTg2NjY2NV5BMl5BanBnXkFtZTcwODM0MzA5Ng@@._V1_SX640_SY720_

Leave a Reply

1 Comment

  1. o carnaval

    magican film! za sve ljubitelje svetske kinematografije, a naravno i bossa nove 🙂

    sjajan izbor za kritiku, odlicna recenzija!

Next ArticleInside Llewyn Davis (2013)