Nebraska_Poster

Nebraska (2013)

Kao dvostruki dobitnik oskara i trostruki osvajač nagrade udruženja scenarista Amerike, Aleksandar Pejn (Alexander Payne) definitivno spada u tu malu grupicu mejnstrim filmskih profesionalaca čije svako ostvarenje treba ispratiti. Iako poznat kao autor koji se bavi literalnim adaptacijama, Pejn se ovog puta odlučuje da izađe iz svoje komforne zone i pozabavi se pričom koja prethodno nije viđena u obliku romana. Pored toga što je ovo prvi originalni scenario koji ovaj proslavljenji američki reditelj i scenarista pretvara u film, “Nebraska” predstavlja i prvi projekat koji Pejn u potpunosti realizuje u crno-beloj tehnici, koristeći digitalne kamere i anamorfna sočiva.Nebraska_Poster

Priča filma “Nebraska” se centrira oko Vudija Granta, 77-godišnjeg starca koji veruje da je osvojio milion dolara na osnovu generičnog pisma kojeg je primio.  Iako intenzivno ubeđivan od strane svoga sina da je u pitanju prevara, ovaj vremešni, dementirani alkoholičar ne odustaje od svoje ideje da se uputi ka malom gradiću u centralnom delu Nebraske i pokupi svoju nagrade. Videvši da Vudiju reči zdravog razuma ne dopiru do mozga, Dejvid se odlučuje da svom ocu pravi društvo u ovom nepotrebnom izletu, ne bi li mu bio tu kada napokon uvidi da je prevaren. Iako na prvi pogled deluje kao jedini način da začepi dokonog starca i utrlja mu u facu koliko je naivan, Dejvid u ovoj putašestviji zapravo vidi jedinstvenu priliku da popravi zahlađene familijarne odnose i bliže upozna čoveka čija dela i odluke tokom čitavog svog života nije uspeo da razume.

Baš kao i u “Sideways“, Pejn uzima klasičnu postavku popularnih “road-trip” komedija i čini je znatno kompleksnijom tako što humorističnoj fasadi dodaje svoju tragičnu struktura likova, koja je isklesana njihovom nezrelošću, arogancijom i neznanjem da izvade glavu iz sopstvene zadnjice i obrate pažnju  na svet oko sebe. Iako je ovo prvi film koji Pejn režira a da prethodno nije radio na njegovom scenariju, opet se nekako oseti njegovo prisustvo u dijalozima i opisu likova jer su dovoljno duhoviti i cinični da nose taj njegov pečat.

Pejn, kao filmadžija koji je svoju karijeru posvetio analizi ljudskog ponašanja i nedorečenim međusobnim odnosima, fantastično balansira između humoristične note koju sam koncept ovog filma nosi i drame koju istorija među protagonistima vuče za sobom. Upravo ovo daje “Nebrasci” taj kvalitet koji ga čini zaslužnim brojnih nagradama i nominacijama.

Kao što se moglo iz gore napisanih pasusa zaključiti, pisanje definitivno predstavlja najjaču stranu ovog filma. Bob Nelson () je ovde odradio fantastičan posao, predstavivši nam jednu duboku i temeljnu karakternu studiju likova koji iako na prvu loptu deluju prilično jednodimenzionalno, kriju u sebi brojne slojeve koji što film dalje odmiče, sve više i više dolaze na videlo. Jasno se vidi da je Nelsonu bilo stalo do svojih likova i da je sa puno strpljenja i pažnje radio na njima, trudeći se da sebi pruži dovoljno vremena i prostora kako bi ih dočarao baš onako kako treba. Pošto je sada već evidentno da je karakterna studija primarna stvar “Nebraske”, ovo je pravi momenat da nagovestim da sam tempo filma malo pati zbog toga. “Nebraska” jeste s namerom sporiji film, što iako lično ne smatram lošom odlukom reditelja, opet stičem utisak da šira publika neće baš preterano to znati da ceni.nebraska

Ono što “Nebrasci” daje poseban šarm jeste ta realistična nota koja se ogleda u svim aspektima filma. Fantastično napisani dijalozi i likovi su samo dodatno produbljeni genijalnim performansima glumačke ekipe. Brus Dern () je definitivno centralna figura filma. Njegova interpretacija Vudija je toliko interesantna i duhovita, da nije ni čudo zašto je za istu dobio nominaciju za oskara. Dern u potpunosti ulazi u esenciju lika i s velikim osećajem lakoće nam prikazuje jednu izuzetno kompleksnu personu koja se krije iza grube fasade. Vil Forte () je takođe na vrhunscu svog zadatka. Iako poznat po svojim komičnim rolama, Forte se zaista fantastično uklopio u ovaj ozbiljniji materijal. Iz glumačke ekipe, želeo bih još da spomenem Kejt Skvib () i Boba Odenkirka (), koji su sjajni u svojim sporednim rolama.

Tehnički gledano, “Nebraska” je sjajno odrađen film. Fantastična fotografija i crno-beli kadrovi ovoj priči daju određenu nostalgičnu notu, koja konstatno nagoveštava da se ovaj projekat znatno više bavi temama iz prošlosti nego iz sadašnjosti.

Iako nominovan za čak 6 oskara, izuzetno mi je mnogo trebalo vremena da se nakanim da “Nebrasci” pružim šansu, pošto me je prethodni Pejnov film “The Descendants” toliko udavio da mi je bukvalno trebalo sedam dana da se oporavim. Sva sreća pa ovog puta to nije bio slučaj. “Nebraska” je odličan film koji sadrži sve one elemente koje jedan ozbiljan kandidat za oskara i treba da poseduje. Topla preporuka.

Ocena: 8/10hero_Nebraska-2013-1

Leave a Reply

4 Comments

  1. Pedja

    8/10.
    Preporuka svatkome.
    p.s.
    Imao sam identicni problem gledajuci “The Descendants” .

  2. Ivan

    Odlićan film.Gluma,dijalozi,kamera.Dugo sam bio pod utiscima nakon gledanja da sam teško izabrao sledeći film koji ću pogledati.

Next ArticleClockwatchers (1997)