Only_Lovers_Left_Alive_poster

Only Lovers Left Alive (2013)

Džim Džarmuš (Jim Jarmush) je još davne 1984. godine sa “Stranger Than Paradise” iskristalizovao svoj distiktivni stil koji ga je učinio jednim od najpoznatijih i najcenjenijih reditelja nezavisne filmske scene. Tokom više od tri decenije koliko se bavi filmom, ovaj reditelj i scenarista pokazao je veliku sklonost ka postavljanju neobičnih narativnih struktura i specifičnih karakternih studija, koje su neretko propraćene sporim ritmom, ogromnim pauzama u komunikaciji i onim što na prvi pogled deluju kao nepovezanim raspravama među likovima.Only_Lovers_Left_Alive_poster

Baš zbog ovih gore navedenih elemenata, ljudi prema Džarmušovim filmovima imaju prilično radikalno mišljenje – ili su iskonski fascinirani i zaljubljeni u svaki frejm ili ih u potpunosti preziru. Kao neko ko sebe smatra velikim pokloniteljem stvaralaštva ovog izvanrednog umetnika, pomalo sam bio iznenađen činjenicom da se Džarmuš odlučio da snimi film o vampirima, ali opet u neku ruku sam se i obradovao jer sam znao da će ovom toliko sada već izlizanom i nemaštovitom filmskom žanru udahnuti neku novu vrstu života.

Smeštena u Detroitu, priča filma “Only Lovers Left Alive” se centrira oko dva vampira, Eve i Adama, koji su već vekovima zaljubljeni jedno u drugo. Zgrožen stanjem u kojem se čovečanstvo nalazi u XXI veku, Adam koji trenutno sebe predstavlja kao underground rock muzičara, počinje da pokazuje ozbiljne znake depresije koji mu neretko provlače razne suicidne misli kroz um. Zabrinuta stanjem njenog izabranika, Eva ulaže veliki napor da oraspoloži Adama, ali situacija kreće dodatno da se komplikuje kada im u posetu dođe njena mlađa sestra.

Banalno gledano, zbog odsustva klasičnog zapleta i raspleta, “Only Lovers Left Alive” više deluje kao kompilacija genijalnih post rock muzičkih spotova nego redovan film, ali je naravno daleko više od toga. Reditelj se ovde zapravo više fokusira na stanje svesti svojih likova nego na tivijalne detalje u njihovim odnosima i upravo to “Only Lovers Left Alive” više čini jednom velikom muzičkom meditacijom nego klasičnim filmom.

 Pored fantastičnog vizualnog izraza za koji se pobrinuo genijalni Jorik Le So (Yorick Le Saux), posebnu težinu ovom filmu donosi fenomenalna muzička podloga benda “SQÜRL” u kojem svira, verovali ili ne, Džarmuš lično. Prema nekoj mojoj interpretaciji, rifovi benda “SQÜRL” zvuče onako kako bi i heroin zvučao da ima ton, što samo dodatno vizualno oslikavaju momenti ekstaze u kojima likovi piju krv.

Kao što to obično biva, ono što Džarmuš ovde oslikava, a većinski deo publike ne uspeva da prepozna, jeste jednu izuzetno veštu kritiku na raspuštenu mladost i kvalitet života u XXI veku. Kao neko ko svoje filmove zida kao hramove duboke i složene misli, Džarmuš još jednom ne propušta priliku da se pozabavi sa publikom i da nam pruži brdo simbolizma i skrivenih poruka čije potpuno prepoznavanje i razumevanje zahtevaju višestruko gledanje.

Brojne reference i citati velikih mislilaca kao što su npr. Nikola Tesla, Samjuel Beket (Samuel Beckett) i Albert Ajnštajn (Albert Einstein) govore da film krije znatno više simbolizama koji nisu toliko transparentni kao sama  imena protagonista.tumblr_mxic59BvjI1qzoziho4_1280

Kada smo već na temi protagonista, želeo bih da napomenem da je kvalitet glume u ovom filmu na nadrealno visokom nivou. Iako 20 godina mlađi od svoje koleginice, Tom Hidlston () je u potpunosti uspeo da nas ubedi da je deo jedne beskonačno duge romantične veze. Tom se u potpunosti izgubio u liku kojeg tumači i ovo mu je definitivno najbolje i najozbiljnije izdanje do sada na filmu. Tilda Svinton (), žena koja već godina u nazad ne prestaje da oduševljava ljubitelje filma širom sveta, je još jednom na vrhuncu svog zadatka. Pomoću svoje i ovako skoro pa neljudske fizionomije i uvrnute gestikulacije, Tilda uspeva da nas hipnotiše i s izuzetno velikom lakoćom uvuču u svet koji se krije iza očiju njenog lika. Hemija između protagonista je prilično jaka na ekranu i ni malo se ne oseća ta toliko drastična razlika u godinama među akterima. Pre nego što pređem na finalni utisak o filmu, želeo bih da iskoristim priliku i napomenem doprinos Džona Hrta () i Antona Jelčina (), koji su naprosto blistali u svojim epizodnim rolama.

Da sumiramo, “Only Lovers Left Alive” nije još jedan film o vampirima, već egzistencijalna drama koja se centira na besmrtnom paru koji se bavi smrtničkim pitanjima kao što su ljubav, zavisnost i vera. Iako su već vekovima tu i deluju kao da su sve videli, okusili i proživeli, protagonisti ovog filma, pogotovo u sceni s crvenim pečurkama, nam ukazuju da priroda nikada neće prestati da nas iznenađuje i da će mehanizmi pomoću kojih ona funkcioniše, zauvek za nas biti misterija.

Fenomenalan film. Džarmuš je još jednom pokazao da je kompletni genije. “Only Lovers Left Alive” je bez rasprave najinteligeniji projekat u kojem su se ikada pojavili vampiri. Toplo preporučujem ovaj film ljubiteljima alternativne kinematografije.

Ocena. 10/10maxresdefault (1)

Leave a Reply

8 Comments

  1. Pedja

    7/10.
    Zbog lepe muzike.
    Inace 6/10
    10/10 je vredjanje istinskih remek dela filmske umjetnosti.
    No, dosta govori o filmskom ukusu onoga ko daje ocenu 10/10.

  2. Mrgud

    Kralju, puko si u zadnje vreme, deliš 10-ke ko iz šale. Ja sam te gotivio ranije, dok nisam video da si onom pedofilskom porniću Klip dao 10-ku. I sad me ponekad prijatno iznenadiš, da se ne lažemo, ali nekako si se pogubio u zadnje vreme.
    Što se tiče ovog filma, ne mogu se nikako složiti da je remek delo. Da bi film bio remek delo, mora posedovati unikatne fraze i originalne scene. U ovom filmu mnogo toga je već poznato i već viđeno. Bio je mnogo predvidljiv u nekim trenucima. Najviše me je oduševio glavni muški glumac. Kakav performans, nemam reči.
    Sve u svemu, film je lep, gledljiv. Ali daleko od remek dela.
    Primetio sam da u zadnje vreme sve je više nas koji se razočaravaju tvojim ocenama. Brate, niko ne osporava tvoje kvalitete, zato te i redovno pratim, ali bih te zamolio da budeš malo objektivniji sa ocenama u budućnosti.
    Moja ocena filma je 8/10.
    Pozdrav.

  3. Mrgud

    Pa onaj fazon, kao prelaženje preko kućnog praga. I ono sa rukavicama. A ona scena, kad onaj njegov drug neće kući, pa odmah sam znao da će sestra ona vampirka da ga ubije. Nemoj mi reći da to nisi predosetio? A i kraj je nekako bezveze. To je najslabiji deo filma.
    Brate, nije da tražim dlaku u jajetu, film je super. Samo mislim da nije zaslužio 10-ku, a vidim nisam jedini koji tako misli.
    Uzgred, jedva čekam nove recenzije. Skoro uvek me lepo iznenadiš.
    Veliki pozdrav.

    • Milan

      Nema sta da se predoseti, predvidi. Prosto, Ava je vec u toku filma predstavljena kao suprotnost Evi, drugacije prirode, sasvim je jasno bilo da ce njena pojava doneti nesto sto se uklapa u standardne vampirske okvire. Adam i Eva su skroz nesto drugo i u tom je car. Kraj je dobar, jer – Only lovers left alive (a da to nisu Adam i Eva 🙂 ) Moja ocena 8.5.

  4. anonymous

    Da li bi ste mogli da napisete recenziju filma Suicide Club,inace jedan od najpriznatijih japanskih horora

  5. Jovana

    Film je fantastican . Ne zna se da li je bolja gluma ili muzika. Ja sam uzivala i smatram da je umetnicko delo. Ne ostavlja te ravnodusnim. I nije ni najmanje predvidljiv. Ocigledno si ti video nesto sto mi drugi nismo. Ali smatram da ovaj film ne treba svima da se svidi. Niti moze svako da ga razume.

Next ArticlePhilomena (2013)