Američka lepota – American Beauty (1999)

Ako čitate ovo, znači da ste preživeli smak Sveta, te nastavljate da obitavate u zajednici gde što vulgarnije znači bolje a estetska hirurgija postavlja merila estetike. Pošto slavimo činjenicu da smo živi, red je da se potsetimo jednog od najboljih filmova ikad snimljenih.Sem Mendes (Sam Mendes) je doktorirao život u američkom predgrađu. ”American Beauty” i ”Revolutionary Road”, svaki na svoj način brilijantan, pretstavljaju  isti tip zajednice, u dva različita razdoblja, povezana zajedničkom niti licemerja i težnje da se slika stvarnosti predstavi na što savršeniji način.

Lester Burnam (Kevin Spacey) je u testosteronskoj verziji pakla.  Srednje godine su sa sobom donele neizbežnu krizu, zaglavio je na poslu koji ne podnosti, bez ikakve perspektive i šanse da napreduje. Njegova žena, neurotično ambiciozna Kerolin (Annette Bening) drži njegovu muškost u potpunoj defanzivi činjenicom da ona  zarađuje više. Njihov brak faktički ne postoji.  Sa Džejn (Thora Birch),ćerkom u pubertetu, čine porodicu u kojoj je komunikacija zamenjena tišinom a međusobno pružanje podrške potpunim zameranjem.

Žive u susedstu  koje odiše prikladnošću u svakom pogledu. Šarolike kuće od cigle ili drveta, u zavisnosti od finansijskog statusa, sa zelenim travnjacima i simetričnim ružama doprinose suburbanističkom prikrivenom  sloganu: ”Biti srećan znači delovati srećno”.  Među njihove prve susede spadaju prenzionisani marinac Frenk Fic (Chris Cooper) sa svojim sinom dilerom marihuane i psihički ugnjetenom suprugom, kao i gej par sa svojim psom. Ako pogledate bliže, shvatićete da iza savršenstva leže pukotine popunjene godinama potisnutih emocija.

Sva tri člana porodice Burnam pronalaze različite načine da se nose sa paletom sopstvenih frustracija i kriza, od emocionalnih, preko seksualnih, pa do egzistencijalnih. Pošto iznudi visoku otpremninu od svojih šefova, Lester odlučuje da oživi sopstveni život. Njegova opsednutost Džejninom drugaricom Andželom (Mena Suvari)  navodi ga na benč klupu i želju da učini sebe fizički privlačnijim. Kerolin započinje aferu sa poslovnim konkurentom Badijem Kejnom, dok se Džejn zbližava sa Ficovim sinom Rikijem (Wes Bentley). Svi oni će , kroz pokušaj bežanja od dugogodišnjeg načina života, naučiti da je nemoguće sakriti se od sopstvene stvarnosti.

Lester svoj život doživljva kao zatvor, u začaranom  krugu  među mediokritetima gde  je jedini način da opstanete  slepo poštovanje  pravila monotonije sve do svoje smrti. Rečenica:” This is the high point of my day. It is all downhill from here” jasno izražava frustraciju sopstvenim životom i poražavajuću istinu da su oni sami doprineli  da do toga dođe. Kevin Spejsi je čudo, za svega par sekundi nas potpuno uvodi u Lesterov mentalni sklop. Nikada ne saosećamo sa njim, neutralni smo ali ga  povremeno  ismevamo jer  vidno kasni za sopstvenim životom.

Mnogi se ne bi složili samnom, ali smatram da je Anet Bening trebala da dobije Oskara za glavnu žensku ulogu te godine, bez obzira na Hilari Svenk (Hilary Swank) u ”Boys Don’t Cry”. Zadovoljstvo  je posmatrati  njene  izlive neuroze i seksualne frustracije.

Kao žena čiji život se sveo na večito takmičenje i ništa više, Anet Bening je nezaboravna. Kris Kuper, Tora Birč kao i Ves Bentli upotpunjuju ovaj glumački superioran mozaik. Ove uloge aktivno borave u našim umovima duže od decenije, tako ći sigurno biti još dugo vremena.

Sam Mendes drži  apsolutni rekord sa ”American Beauty”. Do tada pozorišni režiser, ovo je njegov prvi film. Vratio nas je u vreme kada su ostvarenja o običnim ljudima bila ispred filmova sa megalomasnkim budžetima i vizuelnim efektima. Svojom spospbnošću da naslika ono što se krije ispod površine, zasluženo je primio svaku veliku nagradu, uključujući i onu najznačajniju.

Tomas Njumenov ”soundtrack” sadrži isečke koji se aktivno koriste u mnogim filmovima i reklamama čak i danas. Teme poput ”Dead Already” i ”Any Other Name” uz kadrove legendarnog Konrada Hola čine ”Američku lepotu” besmrtnim filmom , onaj na koje će se svi redovno osvrtati kao primer da su filmovi mesto za osvetljavanje   slabosti i svega što nas čini ljudima.

Bilo da ste se identifikovali ili bar razumeli novo i ponovno seksualno buđenje ili pak urođenu potrebu čoveka da  oseti da postoji, ”American Beauty” ćete gledati iznova tražeći nova pitanja i odgovore na stara. Ako ga pak nikada niste pogledali, znate šta vam je činiti.

Ocena:10/10

 

 autor recenzije: Bojan Gačić

 

TAGOVI:

OSTAVI KOMENTAR, ULEPŠAJ MI DAN

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ulogovan kao . Izloguj se?

10 Comments

  1. zzz

    Kao i u vecini slucajeva apsolutno se slazem sa tvojom recenzijom, samo je jedina zamerka sto nigde nisi pomenuo Alan Ball-a, scenaristu i idejnog tvorca ovog remek dela.
    Inace, hvala i Goranu i tebi na odlicnim tekstovima, samo nastavite i dalje tako! Pozdrav!

    • Bojan Gačić

      Mali propust sa moje strane, ipak mi je Mendes više bio u fokusu. Tebi hvala što pratiš. 🙂

      • zzz

        Nisam ti uzela za zlo, samo se ja 'kunem' u Six Feet Under, pa mi bilo malo krivo sto ga nigde u tekstu nema Alan 🙂

  2. Vuk

    Fantasticno napisano…skidam kapu autoru…a film i zasluzuje ovakvu detaljnu recenziju…kao i ocjenu naravno… 🙂

  3. lolo

    Svaka cast za recenziju! Odlican film, skoro me cudilo kako ga nema na sajtu, ali odlicno da ste ga stavili sad i ukombinovali glupost oko smaka sveta sa recenzijom. Ne zelim da vredjam Gorana, ali Bojane tvoje recenzije su bolje ili je mozda samo do filmova koje recenziras, ali bolji su opisi-

    • Bojan Gačić

      Znaš kako, Goran i ja imamo skoro potpuno suprotne ukuse za filmove tako da su čitaoci verovatno dosta podeljeni. Tebi hvala na komplimentu., u svakom slučaju.

  4. Suzana

    Ljudi pa ovo je najbolji film svih vremena, kakva gluma, savrsenstvo !!!

  5. Natalija

    Volela bih da procitam Vasu recenziju za film"Revolutionary Road", iako ste pomenuli da je briljantan. Veliki pozdrav!