Azijska kinematografija već dugi niz godina izbacuje fantastične projekte koji uspevaju u isto vreme da budu artistični kao evropski filmovi, a i uzbudljivi kao američki blokbasteri. Gledajući na ovo kao tehniku koja se prenosi s generacije na generaciju filmadžija sa ove geo lokacije, bilo je samo pitanje vremena kada će Holivud umešati svoje prste i pokušati da kupi ono što im ne polazi za rukom da naprave u njihovoj domaćoj radinosti s tim toliko strogim korporativnim pristupom filmu. Nakon ne baš sjajnog debija Čan-Vuk Parka (Chan-wook Park) i Kima Ji-Vuna (Kim Jee-woon), barem što se zarade na boks ofisu tiče, Holivudske glavešine su nastavile da tragaju za svojom azijskom “zlatnom kokom”, te su tako došle do kontakta genijalnog Bonga Jun-Hoa (Joon-ho Bong).
Za one koji ne znaju, Bong Jun-Ho je vanserijski južnokorejski reditelj i scenarista čija radna biografija, iako ne baš nešto preterano velika, poseduje naslove koji su svaki za sebe uspeli da oforme kultni status kod raznih tipove publike širom sveta.
“Snowpiercer” je definitivno do sada najveći, najskuplji i najambiciozniji projekat ovog južnokorejskog filmadžije. Zasnovana na francuskom stripu “Le Transperceneige”, priča ovog filma nas vodi u budućnost, gde nakon neuspelog pokušaja da se spreči globalno zagravanje, dolazi do pojave ledenog doba koje briše 99% života sa planete Zemlje. Preostalih 1% nalazi se u specijalnom ogromnom vozu po imenu”Snowpiercer”, koji neprestano kruži po celom svetu. Kao što to inače biva kada se negde nagura grupa ljudi, politika počinje da se rađa kao faktor i vremenom se uspostavlja klasni sistem koji razdvaja manje bitne putnike od onih čije se postojanje smatra znatno relevatnijim. U ovakvom uređenju, prednji deo voza biva dodeljen eliti koja uživa u svim plodovima prve klase, dok oni bez pedigrea bivaju osuđeni da se bore za goli opstanak u repu ove masivne skalamerije. Ali naravno, niti jedna tiranija nije večna, što će samo dodatno revolucija odbačenih putnika “Ledolomca” potvrditi.
Ono što mi nikako nije jasno jeste marketing za ovaj film. Iako je imao kultnog reditelja, kasting pun aktulenih holivudskih zvezda i koncept koji je zasnovan na široko prihvaćenoj ideji, “Snowpiercer” nije nešto preterano dominirao s posterima, klipovima i trejlerima po medijima, što je definitivno atipično za projekat ovako visokog budžeta i ambicija. Okarakterisan kao “najbolja filmska adaptacija nekog stripa u 2013. godini” od strane mnogi religioznih sledbenika ovog medija, “Ledolomac” nije uspeo da kapitalizuje na svom proizvodu i generiše što veću vidljivost na filmskoj sceni i tako sebi zaradi mnogo više novca nego što je to inače uradio. No, to je manje bitno za nas kao publiku, tako da ću preći da komentarišem sam film.
Kao što to inače biva kada neki autor čiji rad i pristup filmu poštujem krene da radi sa velikim studijskim kućama, stvorila mi se ta određena doza panike da će isti pokleknuti pred ogromnim pritiskom svojih novih poslodovaca i da će im dozvoliti da mešaju svoje proračunate prste u njegovo stvaralaštvo. Sva sreća pa je Bong Jun-Ho uspeo da odoli novcu i sačuva svoj artistični integritet. “Snowpiercer” iako je produciran od strane velikih holivudskih kuća, nikako nema taj njihov generični šmek. Bong zaista sebi daje dovoljno prostora da postavi scenu i razvije svakog lika onoliko koliko on smatra da treba, što sam siguran da će stvoriti podeljene utiske, barem kada je američka publika u pitanju.
Ono što po meni najviše razdvaja “Snowpiercer” od velike većine akcionih sci-fi filmova koje danas gledamo, jeste bogat podtekst. Ok, distopični pristup budućnosti definitivno nije ništa novo u ovom žanru i jasno se vidi da Bong inspiraciju vuče iz mnogih klasika, ali to nije ono što ovaj film izdvaja. Iako se na prvi pogled čini da će “Ledolomac” biti samo jedan u nizu ofrlje adaptiranih stripova, ono što Bongu polazi za rukom jeste da na vrlo lukav način prikaže sam voz kao metaforu autorativne jedinice u kojoj iako postoji iluzija srednje klase, zapravo imamo tlačenu masu koja ni ne zna koliko se s njom zapravo manipuliše. Naravno, kada ista napokon izvali šta se dešava, mi, koji zapravo znamo kako je živeti kao lažna srednja klasa, dobijamo samo dodatni vetar u leđa koji će nas naterati da se još više saživimo sa sjajnim akcionim scenama koje je ovaj južnokorejski filmadžija toliko lepo osmislio.
E sada, iako su scene borbi, podtekst, kao i sama pobuna lepo osmišljenje, moram napisati da baš nešto preterano i nisam zadovoljan sa realizacijom. Veliki deo akcionih sekvenci je sniman kamerom iz ruke, čiji nas drmusavi kadrovi itekako ometaju u praćenju onoga što se zapravo dešava. Pored velike većine totalno beskorisnih kadrova, ono što dodatno narušava integritet filma jeste svakako i prevaziđena animacija. Sam CGI nije očajan, ali je zaista mogao biti znatno bolji i “moderniji”.
Bong Jun-Ho je zaista sjajno na papiru pripremio “Snowpiercer” što se definitivno najbolje ogleda u bogatim pozadinskim pričama likova, metaforama koje ukazuju na propuste u tzv. modernom demokratskom uređenju i samim dijalozima koji su u isto vreme duhoviti, potresni i lukavi. Jedinu zamerku koju nalazim u scenariju filma “Snowpiercer” jeste što konstantno pokušava da digne uloge i nadjača svaku prethodnu potresnu scenu s sledećom. U ovom procesu, stvara se nekoliko momenata koji deluju malo “over the top”, ali kada se sagleda film kao celina, oni su zanemarivi.
Realizaciji fantastično napisanih likova pomaže sjajan kasting koji u sebi sadrži nekoliko fenomenalnih glumaca koji znaju šta da rade s dobrim scenarijom. Iako glume sporedne role, Džon Hrt (John Hurt) i Tilda Svinton (Tilda Swinton) u potpunosti dominiraju filmom. Tilda se kompletno gubi u liku i prikazuje nam jednu personu koja je na ivici da postane karikatura. Alison Pil (Alison Pill) i Oktavija Spenser (Octavia Spencer) se takođe lepo snalaze u svojim epizodnim rolama. Kao što je i bilo za očekivati, Kang-ho Song naprosto dominira u svakom minutu koji je proveo na ekranu, mada ni sam Kris Evans (Chris Evans) nije loš kao protagonista. Ovo mu je definitivno najozbiljnije izdanje na filmu do sada.
“Snowpiercer” iako ima brojne propuste u realizaciji, uspeva tokom svih svojih 126 minuta da bude interesantan i uzbudljiv. Nekoliko scena i izjava će svakako šokirati veći deo publike pošto sam siguran da nisu navikli takve stvari da viđaju u visokobudžetnim američkim filmovima. Iako nisam u potpunosti zadovoljan, smatram da je Bong Jun-Ho opravdao svoj obraz i pružio nam još jedan naslov koji će sa ponosom dopisati njegovoj i sada već impresivnoj biografiji.
Ocena: 8/10
Marija I.
Film je zaista solidan i ocjena 8 je potpuno ok, Moram priznati da nisam u potpunosti oduševljena, jer sam dugo očekivala ovaj film, a i bio je najavljen kao nešto što će biti veće od Matriksa. Na samom početku mi se nije, nimalo svidio, ali priča se na kraju vrlo lijepo zaokružila. Inače, pročitala sam negdje da su ga htjeli još skratiti, uz komentar, da publika u SAD-u neće moći skontati film 🙂 hah
Бранко
Одличан филм и поред бедног издања Криса Еванса.
Стварно је неупечатљив и без икаквог покушаја да дубље прикаже право психолошко стање главног лика.
Mitko
Sto se tice fotografije, sminke, kostima stvarno nemam reci, sto se tice tih stvari ocena je pravo zasluzna.
Direktor
Ja ne mogu da verujem sta ti napisa ovde. Film je blago receno dno dna. Milijardu nekakvih nelogicnosti, planeta zaledjena, a voz ide po sinama, godinama putuju, odakle im hrana, pice? U vozu zurka, alkohol, odakle to? A onaj pali zadnju cigaretu na svetu? Kad su se obezbedili sa hranom i picem za 50 godina, mogli su i cigare nabaviti. Kraj filma – sta je ono, najgori moguci. Obozovam juznokorejske filmove, ali ovaj film je nevidjeno sranje.
Goran
Da li si uopšte pogledao film? Ako jesi, znaš odakle im hrana. Naravno da je sve ovo neizvodljivo, zato je i naučna fantastika. Podvučeno fantastika.
Justitija
Ja ne mogu da verujem cega si se ti nalupetao. Film je fenomenalan i poucan ko razume,ko ne razume kao ti,ne vredi mu ni objasnjavati. Ovo tvoje obrazlozenje nije ni na nivou deteta od 5 godina. Film je jedna velika metafora i def ga treba pogledati i dva puta.
Ivan
Odličan film koji svojom vanvremenskom radnjom i metaforama, ,distopićnim prikazom mesta gde se odigrava priča zaslužuje epitet klasika. Visoko budžetni američki film ? Na svu sreću prilično daleko od svih negativnosti koju ta produkcija donosi.Film sa neograničenim rokom trajanja, što je retkost pogotovo u ovom žanru.
Doc
Ogroman pepertum mobile-voz u kojem imamo kao i danas na zemlji jedno bolesno drustvo podeljeno na dva staleza,dve klase koje se bore za moc,vlast.Jedni sa namerom da odrze vladavinu,a drugi podcinjeni bore se protiv ropstva,sa namerom da preuzmu kontrolu,a tu su takodje oni neutralni,siromasni koji cine radnicku klasu-publiku.Da je ziv, ovo bi Karl Marksu posle"Kako sam sistematski uništen od idiota" bio omiljen film.Voz zato metaforicki prestavlja kretanje covecanstva,odnosno prikazuje lepo tok drustva,koje je uvek pokretala ta teznja za moci,vlascu jednog coveka nad drugim.Zato je ovaj ruzni voz odlican prikaz nas,nasih vodja,politike,religije i svake druge zlobe koju smo stvorili.Osim poruke,metafore nista drugo u filmu mi se ne svidja.Po meni ocena 5.
KusrosakiD!
Film me dosta podsjeca na neka anime ostvarenja kojih sam veliki obozavalac, tako da mi se i ovaj film svideo, svaka cast Bong Jun-Ho 9/10 !
Pingback: Parasite (2019) - dokaz da pratiti svoju umetničku viziju vredi više od novca